افغانستان

باشندگان دشت‌برچی کابل: طالبان خانه‌ها و ملکیت‌های ما را با زور تخریب کردند

عکس از ساحه پل خشک دشت‌برچی کابل

برخی باشندگان منطقه پل‌خشکِ دشت‌پرچی در کابل می‌گویند طالبان خانه‌ها و ملکیت‌های شخصی آنان را بدون رضایت آنان و با استفاده از زور، به هدف بازسازی جاده‌ها تخریب کرده‌اند.

به گفته آنان، این ساحه ملکیت شخصی‌شان بوده، اما طالبان بدون پرداخت هزینه، خانه‌ها و دکان‌های آنان را ویران کرده‌اند.

با این حال منابع محلی همچنان به آمو می‌گویند که طالبان به مردم هشدار داده اند که دست به اعتراض نزنند.

این در حالی است که در روزهای اخیر، روند ساخت‌وساز جاده‌ها در کابل افزایش یافته است، اما برخی باشندگان این منطقه می‌گویند طالبان خانه‌ها و دکان‌های آنان را به هدف ساخت جاده تخریب کرده‌اند، اقدامی که به گفته آنان، بدون پرداخت غرامت و با استفاده از زور انجام شده است.

عکس از ساحه دشت‌برچی شهر کابل

مرتضی، باشنده کابل، می‌گوید: «من خودم یک کارگر هستم، این‌جا کار می‌کنم. این یک ملکیت شخصی بود که تخریب شد، اما دولت هم قانونی که دارد تطبیق می‌کند؛ مثلا جاده می‌سازد، این قانون دولت است.»

برخی دیگر از باشندگان می‌گویند که با آغاز روند ساخت این جاده، ده‌ها دکان و خانه در دو طرف جاده تخریب شده و اکنون گرد و خاک، مردم را بیش از هر زمان دیگر آزار می‌دهد.

برخی دیگر که نخواستند در برابر دوربین صحبت کنند، ادعا دارند که نیروهای طالبان در برخی موارد شب‌هنگام وارد ساحه شده و مردم را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند و سپس خانه‌های‌شان را ویران ساخته‌اند. منابع محلی می‌گویند که طالبان به مردم محل هشدار داده اند که دست به اعتراض نزنند.

عکس از تخریب خانه‌ها در منطقه دشت‌برچی کابل

هاشم، باشنده محل، می‌گوید: «قرار است یک سرک به طرف قلعه‌قاضی ساخته شود. در این ساحه دکان‌های ما بود که برای ساخت سرک تخریب شد. فعلاً هم وضعیت این‌جا پر از گرد و خاک است.»

در حالی‌ که روند ساخت‌وساز جاده‌ها در کابل از سوی طالبان با هدف بهبود زیرساخت‌ها ادامه دارد، اما شکایت باشندگان پل‌خشکِ دشت‌پرچی نشان می‌دهد که این روند با نگرانی‌ها و نارضایتی‌هایی از سوی برخی شهروندان همراه شده است. آنان می‌گویند تخریب ملکیت‌های شخصی بدون پرداخت پول و در نبود رضایت مالکان، زندگی شان را با چالش روبه‌رو کرده است.