امنیت

روسیه: بحران‌های ایران و افغانستان منافع مسکو و پکن را تهدید می‌کنند

الکساندر استرنیک، مدیر بخش سوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفته است که تحولات پیرامون ایران و ادامه بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند به‌طور مشابه بر منافع روسیه و چین در آسیای مرکزی تأثیر بگذارند.

به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر استرنیک، مدیر بخش سوم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه، روز سه‌شنبه در جریان یک نشست در شهر گلندژیک گفت که مسکو و پکن در حوزه امنیتی «منافع مشترک» دارند.

او که در نشست ششمین کنفرانس آسیای مرکزی وابسته به باشگاه گفت‌وگوی والدای سخن می‌گفت، تأکید کرد که چین به‌دلیل نگرانی از مسدود شدن مسیرهای کلیدی دریایی، به‌ویژه تنگه هرمز و تهدیدهای مشابه در تنگه مالاکا، به مسیرهای امن برای انتقال کالاهای خود به بازارهای جهانی نیاز دارد.

به گفته این مقام روس، وجود «مناطق بی‌ثبات» در نزدیکی آسیای مرکزی، از جمله وضعیت ایران، تحولات خاورمیانه و شرایط افغانستان، می‌تواند به‌طور مستقیم بر منافع راهبردی روسیه و چین تأثیر بگذارد.

او افزود که این شرایط، زمینه را برای گفت‌وگوی راهبردی بیشتر میان مسکو و پکن فراهم می‌کند.

پیش از این در اوایل ماه ثور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته بود که وضعیت افغانستان و بحران خاورمیانه بر تمام منطقه به شمول آسیای مرکزی تاثیر می‌گذارد.

او با اشاره به این تهدیدها افزوده است که مبارزه با هراس‌افکنی در افغانستان نیز جریان دارد.

وزیر خارجه روسیه اطمینان داد که مسکو با متحدان خود در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی تلاش‌های خود را برای برطرف شدن مسائل امنیت جهانی افزایش خواهد داد.

لاوروف در نشست شورای مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که بی‌ثباتی در اطراف افغانستان همراه با بحران در خلیج فارس، بر امنیت کل منطقه، از جمله قفقاز، آسیای مرکزی و دریای خزر تأثیر می‌گذارند.

او گفت: «تهدیدها در اوراسیا در حال افزایش است و نیاز به تلاش بیش‌تر دارد. کشورهایی که با جنگ و خشونت به دنبال سلطه هستند، تهدیدهای جدیدی ایجاد می‌کنند. در مورد افغانستان، مبارزه با هراس‌افکنی و قاچاق مواد مخدر همچنان ادامه دارد.»