خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در تازهترین مصاحبه خود گفته است که اگر اسلامآباد از راه مذاکره با طالبان به توافق برسد و پشتیبانی طالبان از هراسافکنی متوقف شود، پاکستان میتواند با هند مقابله کند.
روابط میان دیلی و اسلامآباد پرتنش است. تاکنون به نظر میرسد دو طرف به هیچ راهحل برای کاهش و توقف تنشها دست نیافتهاند.
وزیر دفاع پاکستان در یک برنامه تلویزیونی «جیو نیوز» ادعا کرد که هند با استفاده از طالبان جنگ را در مرزهای غربی پاکستان شعلهور کرده و میخواهد این کشور از چهارطرف درگیر منازعه باشد.
آصف تاکید ورزید که طالبان همچون مامور و نیروی نیابتی «هندوتوا» یا همان مفکوره سیاسی هندوگرایی دولت حاکم هند در برابر پاکستان عمل میکند.
خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است: «در حال حاضر یک جنگ نیابتی از طریق افغانستان در برابر ما در جریان است. افغانهایی که هستند، در اصل مأموران رژیم هندوتوا هستند؛ آنها در واقع هیچ ارتباطی با مذهب یا چیز دیگری ندارند. این فقط یک پوشش و نقاب است که افغانها بر خود انداختهاند، و در پشت این پرده، در حقیقت برای ذهنیت افراطی هندوتوا کار میکنند. آنها به نوعی مأمور یا میتوان گفت نیروی نیابتی آنها شدهاند و در مرز غربی ما ناآرامی ایجاد کردهاند.»
طالبان و هند در باره این ادعاهای تازه واکنش نشان ندادهاند.
در این میان، وزیر دفاع پاکستان همزمان با یکسالگی آخرین جنگ هند و پاکستان میگوید اگر اسلامآباد با طالبان به توافق از راه مذاکره برسد، پاکستان میتواند با هند مقابله کند.
او همچنان تاکید میورزد که پاکستان نباید در مرز غربی دچار مشکل شود.
با این حال، هیچ نشانهای از مذاکره و نزدیکی به یک توافق میان اسلامآباد و طالبان به نظر نمیرسد. چنانچه چهار دور مذاکرات رسمی و یک دور هم گفتوگوهای غیررسمی دو طرف را به حل تنشها نرساند.
پاکستان از شدت حملههای خود کاسته، اما این حملهها را متوقف نکرده است.
در هفتههای پسین، بخشهایی از کنر هدف حملههای توپخانهای پاکستان قرار گرفتهاند که به گفته ملل متحد، در نتیجه آن شماری از غیرنظامیان بار دیگر قربانی شدهاند.
