دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز هشدار داده است که هرگونه حمله از سوی ایران به کشتیهای امریکایی در تنگه هرمز با واکنش شدید روبهرو خواهد شد.
او تأکید کرده است که اگر ایران کشتیهایی را که تحت هدایت ایالات متحده از تنگه هرمز عبور میکنند هدف قرار دهد، این کشور «از روی زمین محو خواهد شد».
این گفتهها در حالی مطرح میشود که پیشتر برد کوپر، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز از ایران خواسته بود از داراییهای نظامی امریکا فاصله بگیرد.
کوپر گفته است که نیروهای امریکایی در جریان عملیاتی موسوم به «پروژه آزادی» برای باز نگهداشتن تنگه هرمز، شش قایق ایرانی را که به گفته او در تلاش برای ایجاد اختلال در حملونقل تجاری بودند، غرق کرده و همچنین موشکهای کروز و پهپادهای شلیکشده را رهگیری کردهاند.
به گفته این مقام نظامی، ایالات متحده ناوشکنهای مجهز به سامانههای ضد موشک بالستیک را در منطقه مستقر کرده و این عملیات را دفاعی توصیف کرده است.
او افزوده است که کشتیهایی از دهها کشور در آبهای خلیج فارس حضور دارند و نیروهای امریکایی به حفاظت از آنها ادامه خواهند داد.
کوپر همچنین مدعی شده است که نیروهای وابسته به سپاه پاسداران موشکها و پهپادهایی را به سمت کشتیهای تجاری شلیک کردهاند، اما ایالات متحده این تهدیدها را خنثی کرده و به مقابله با حملهها ادامه خواهد داد.
