خاور میانه

مقام ایرانی: عبور کشتی‌های اسرائیلی از تنگه هرمز ممنوع می‌شود

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس ایران از تدوین طرحی تازه برای مدیریت تنگه هرمز خبر داده است و گفته است این طرح که در صورت تصویب، محدودیت‌های گسترده‌ای بر تردد کشتی‌ها در این مسیر حیاتی دریایی اعمال خواهد کرد.

او گفته‌است که بر اساس این طرح، عبور کشتی‌های اسرائیلی از تنگه هرمز در هر شرایطی ممنوع خواهد شد.

به گفته او، کشتی‌های کشورهای «متخاصم» نیز تنها در صورتی اجازه عبور خواهند داشت که غرامت جنگی پرداخت کنند.

در همین حال، نیکزاد گفته است که این طرح در قالب ۱۲ بند تهیه شده و قرار است به‌زودی در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب برسد.

او افزوده است که سایر کشتی‌ها نیز برای عبور از این مسیر باید از ایران مجوز دریافت کنند.

آقای نیکزاد همچنین تأکید کرده است که تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز دیگر به وضعیت پیش از جنگ باز نخواهد گشت و ایران قصد دارد کنترول بیشتری بر این مسیر راهبردی اعمال کند.

در همین حال محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که بر اساس این طرح، کشتی‌ها برای دریافت مجوز عبور باید از نام «خلیج فارس» استفاده کنند.

او افزوده است که بخشی از عواید حاصل از عوارض کشتی‌ها به تقویت زیرساخت‌های نظامی و بخش دیگر به توسعه اقتصادی اختصاص خواهد یافت.

به گفته مقام‌های ایرانی، این طرح با در نظر گرفتن قوانین بین‌المللی و حقوق کشورهای همسایه تدوین شده و هدف آن، مدیریت بهتر یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های انتقال انرژی در جهان عنوان شده است.