سازمان عفو بینالملل گزارش داده است که مقامهای ایرانی با محرومکردن نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، از دسترسی به مراقبتهای صحی تخصصی و بهموقع، جان او را در زندان به خطر انداختهاند.
در این گزارش آمده است که این وضعیت میتواند مصداق شکنجه یا سایر بدرفتاریها باشد.
به گفته عفو بینالملل خانم محمدی عمداً از درمان پزشکی خارج از زندان محروم شده است.
عفو بینالملل تأکید کرده که ادامه این روند، خطر جدی برای سلامت و زندگی او ایجاد میکند.
بر اساس معلومات این نهاد حقوق بشری، نرگس محمدی از زمان «حبس ناعادلانهاش» در دسمبر ۲۰۲۵ در زندان زنجان در شهر زنجان، با مشکلات جدی صحی از جمله درد شدید قفسه سینه، نوسان فشار خون، سردردهای شدید، سرگیجه و حالت تهوع روبهرو بوده است.
این سازمان افزوده است که او در ۲۴ مارچ امسال در زندان دچار حمله قلبی شده و پس از آن وضعیت صحیاش بهگونه قابل توجهی وخیمتر شده است.
با وجود تشخیص پزشکان زندان مبنی بر اینکه درمان او در داخل زندان ممکن نیست، مقامهای ایرانی از انتقال فوری او به شفاخانهای در تهران خودداری کردهاند.
با این حال رویترز به نقل از خانواده خانم محمدی گزارش داده است که وضعیت صحی این فعال حقوق بشر «فاجعهبار» است.
آنان هشدار دادهاند که جان او در خطر جدی قرار دارد و تأکید کردهاند که نیاز به رسیدگی فوری و تخصصی پزشکی وجود دارد.
نرگس محمدی یکی از شناختهشدهترین فعالان حقوق بشر در ایران است که در سال ۲۰۲۳ میلادی برنده جایزه صلح نوبل شد.
