وزارت امور خارجه ایران با نشر بیانیهای در واکنش به تشدید درگیریها میان طالبان و پاکستان ابراز نگرانی کرده و خواستار آغاز فوری گفتوگو و تعامل میان دو طرف برای توقف درگیریها و کاهش تنش شده است.
در این بیانیه تأکید شده است که ادامه درگیریها میان دو همسایه نه تنها موجب تلفات انسانی و خسارات مادی برای طرفین شده، بلکه میتواند به تشدید ناامنی در منطقه پیرامونی و بروز پیامدهای انسانی و امنیتی گستردهتر در سطح منطقه منجر شود.
وزارت خارجه ایران همچنین بر ضرورت احترام متقابل به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر تأکید کرده و از دو طرف خواسته است از هر اقدامی که میتواند موجب افزایش تنش و درگیری شود، خودداری کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای کاهش تنش و فراهمسازی زمینه گفتوگو میان اسلامآباد و طالبان مساعدت کند تا درگیریهای نظامی بهطور کامل متوقف شده و زمینه تفاهم میان دو کشور فراهم شود.
این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی ارتش پاکستان گزارش داد که عملیات نظامی پاکستان علیه طالبان در افغانستان طبق دستور نخست وزیر شهباز شریف ادامه دارد.
