امنیت

پاکستان مدعی کشتن ۱۳۳ عضو طالبان شد

پاکستان ادعا کرده که در حمله‌های برون‌مرزی شب گذشته در داخل خاک افغانستان، دست‌کم ۱۳۳ عضو طالبان را کشته است. این حمله‌ها به گفته مقام‌های پاکستانی در پاسخ به درگیری‌های مرزی با طالبان انجام شده است.

مشرف زیدی، سخنگوی نخست‌وزیر پاکستان در امور رسانه‌های خارجی، در بیانیه‌ای که ساعت ۳:۴۵ بامداد منتشر شد، گفت عملیات متقابل پاکستان علیه آنچه «اهداف نظامی طالبان» در افغانستان خواند، همچنان ادامه دارد.

او ادعا کرد: «در مجموع ۱۳۳ عضو طالبان کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند.» به گفته او، در حمله‌ها به اهدافی در کابل، پکتیا و قندهار نیز تلفات بیشتری وارد شده است.

زیدی همچنین مدعی شد که ۲۷ موضع طالبان منهدم و ۹ موضع دیگر تصرف شده است. به گفته او، این حمله‌ها دو قرارگاه قول‌اردو، سه قرارگاه لوای نظامی، دو انبار مهمات، یک پایگاه لوژستیکی، سه قرارگاه کندک، دو قرارگاه سکتور و بیش از ۸۰ تانک، توپخانه و نفربر زرهی را نابود کرده است.

پاکستان این عملیات را «پاسخ فوری و مؤثر به تجاوز» توصیف کرده است.

این ادعاها تاکنون به‌طور مستقل قابل تأیید نیست و طالبان نیز آمار ارائه‌شده از سوی پاکستان را تأیید نکرده‌اند. طالبان پیش‌تر ادعا کرده بودند که در حمله‌های تلافی‌جویانه علیه مواضع نظامی پاکستان، ۵۵ سرباز پاکستانی را کشته و چندین پاسگاه مرزی را تصرف کرده‌اند؛ ادعایی که اسلام‌آباد آن را نپذیرفته است.

تنش‌های اخیر در پی حمله‌های هوایی هفته گذشته پاکستان بر بخش‌هایی از ننگرهار و پکتیکا شدت گرفت. مقام‌های پاکستانی گفته بودند که در آن حمله‌ها مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و شاخه خراسان داعش را هدف قرار داده‌اند؛ گروه‌هایی که اسلام‌آباد مدعی است از خاک افغانستان علیه پاکستان فعالیت می‌کنند. طالبان این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که در آن حمله‌ها غیرنظامیان کشته شده‌اند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در حمله‌های اخیر در ننگرهار دست‌کم ۱۳ غیرنظامی جان باخته‌اند، هرچند آمار دقیق تلفات همچنان مورد اختلاف است.

روابط طالبان و پاکستان در یک سال گذشته به‌تدریج رو به تیرگی گذاشته است. اسلام‌آباد طالبان را متهم می‌کند که مانع فعالیت گروه‌های مسلح مخالف پاکستان در خاک افغانستان نمی‌شوند؛ اتهامی که طالبان آن را رد می‌کنند.