امنیت

وزارت خارجه ایران: نگران وضعیت پیش‌آمده میان افغانستان و پاکستان هستیم

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه ایران

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید که این کشور نگران وضعیت پیش‌آمده میان افغانستان و پاکستان است و تنش‌ها میان دو طرف، «تبعات فراتر از این دو کشور» خواهند داشت.

او در یک نشست خبری گفته است که ایران برای جلوگیری از تشدید تنش میان افغانستان و پاکستان آماده تلاش و همکاری است.

آقای بقایی گفت: «نگران این وضعیت هستیم. حق هم داریم که نگران باشیم؛ به خاطری این‌که هر دو کشور، کشورهای همسایه و مسلمان ما هستند و بروز تنش و تشدید تنش بین این دو کشور تبعات فراتر از این دو کشور خواهد داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که توصیه این کشور، گفتگو، خوشتن‌داری و تلاش برای رفع اختلاف‌ها از طریق دیپلوماتیک میان دو طرف است.

او افزوده است: «توصیه همیشگی ما گفتگو، خوشتن‌داری و تلاش برای رفع اختلاف‌ها از طریق دیپلوماتیک است و آمادگی خود ما را هم اعلام کردیم همیشه برای استفاده از مساعی جمیله مان، که جلوگیری از تشدید تنش‌ها است.»

اسماعیل بقایی ابراز امیدواری کرده که «گفتگوی مبتنی بر حسن‌نیت» میان طالبان و پاکستان باعث ختم وضعیت پیش‌آمده شود.

او در این نشست خبری گفت: «امیدواریم که واقعاً با گفتگو مبتنی بر حسن‌نیت بین دو طرف، این وضعیت خاتمه پیدا بکند.»

این در حالی است که تنش‌های میان طالبان و اسلام‌آباد اخیراً تشدید شده و مقام‌های پاکستانی به‌شمول مقام‌های ارشد این کشور بارها طالبان افغانستان را متهم به حمایت و پناه‌دادن به تی‌تی‌تی در خاک افغانستان کرده و گفته‌اند که این گروه حمله‌هایش را از این پناهگاه‌ها برای انجام در خاک پاکستان سازماندهی می‌کند.

گفتنی است که در پی این ادعاها، نظامیان پاکستانی تاکنون چندین حمله هوایی را بر بخش‌های کشور، از جمله کابل و ولایت‌های شرقی افغانستان انجام داده‌ و مدعی شده‌اند که اعضای تی‌تی‌پی را هدف قرار داده‌اند.

به تازگی جنگنده‌های پاکستانی حوالی ساعت ۱۲ شنبه‌شب، ۲ حوت، بخش‌هایی از ولسوالی‌های خوگیانی، غنی‌خیل و بهسود ننگرهار و همچنین ولسوالی برمل پکتیکا را بمباران کردند.

وزارت دفاع طالبان در واکنش به این حمله‌ها گفت که آنان «در زمان مناسب، پاسخ حساب‌شده» به آن خواهند داد.

در اعلامیه این وزارت آمده است: «حمله به اهداف غیرنظامی و مراکز دینی، گواه روشنی بر شکست‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش پاکستان است و چنین تجاوزهای مکرری هرگز شکست‌های داخلی آن‌ها را پنهان نخواهد کرد.»

مقام‌های پاکستانی مدعی اند که در این حمله‌ها در خاک افغانستان «مخفیگاه‌های تی‌تی‌پی و داعش شاخه خراسان» را هدف قرار داده و در آن نزدیک به ۷۰ «هراس‌افکن» کشته شده‌اند.

طالبان حمله‌های هوایی اخیر پاکستان را «تجاوز و حمله بر غیرنظامیان» توصیف کرده‌اند و مدعی اند که در این حمله‌ها در ولسوالی بهسود ننگرهار، بیش از ۲۰ «غیرنظامی» کشته شدند که «کودکان و زنان» نیز شامل آنان است.

وزارت اطلاعات و پخش پاکستان پیش از این در اعلامیه‌ای پیش از این گفت که این حمله‌ها «تلافی‌جویانه» و در پاسخ به حمله‌های اخیر انتحاری و موتر بمب در مسجد شیعیان در اسلام‌آباد، باجور و بنو در ماه رمضان صورت گرفته است.

گفتنی است که مسئولیت این حمله‌ها را در خاک پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان یا «تی‌تی‌پی» و همچنین داعش شاخه خراسان به عهده گرفتند.