امنیت

زرداری: حمله بر افغانستان «حق» پاکستان بود

آصف علی زرداری، رئيس جمهور پاکستان

آصف علی زرداری، رئيس جمهور پاکستان، به تازگی گفته است که حمله‌های هوایی اخیر نظامیان این کشور بر بخش‌هایی از ننگرهار و پکتیکا، نشان‌دهنده «حق» پاکستان برای دفاع از مردمش در برابر «تروریزم فرامرزی» است.

او با استناد به آخرین گزارش شورای امنیت ملل متحد، هشدار داده است: «کسانی که مسئول خونریزی در داخل پاکستان هستند، دور از دسترس نخواهند ماند.»

این در حالی است که طالبان حمله‌های هوایی اخیر پاکستان را «تجاوز و حمله بر غیرنظامیان» توصیف کرده‌اند و مدعی اند که در این حمله‌ها در ولسوالی بهسود ننگرهار، بیش از ۲۰ «غیرنظامی» کشته شدند که «کودکان و زنان» نیز شامل آنان است.

با این حال، مقام‌های پاکستانی مدعی اند که در این حمله‌ها در خاک افغانستان، نزدیک به ۷۰ «هراس‌افکن» کشته شده‌اند.

جنگنده‌های پاکستانی حوالی ساعت ۱۲ شنبه‌شب، ۲ حوت، بخش‌هایی از ولسوالی‌های خوگیانی، غنی‌خیل و بهسود ننگرهار و همچنین ولسوالی برمل پکتیکا را بمباران کردند.

وزارت دفاع طالبان در واکنش به این حمله‌ها گفت که آنان «در زمان مناسب، پاسخ حساب‌شده» به آن خواهند داد.

در اعلامیه این وزارت آمده است: «حمله به اهداف غیرنظامی و مراکز دینی، گواه روشنی بر شکست‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش پاکستان است و چنین تجاوزهای مکرری هرگز شکست‌های داخلی آن‌ها را پنهان نخواهد کرد.»

وزارت اطلاعات و پخش پاکستان پیش از این در اعلامیه‌ای پیش از این گفت که این حمله‌ها «تلافی‌جویانه» و در پاسخ به حمله‌های اخیر انتحاری و موتر بمب در مسجد شیعیان در اسلام‌آباد، باجور و بنو در ماه رمضان صورت گرفته است.

گفتنی است که مسئولیت این حمله‌ها را در خاک پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان یا «تی‌تی‌پی» و همچنین داعش شاخه خراسان به عهده گرفتند.