همزمان با ادامه تنشها میان پاکستان و طالبان، عبدالغنی برادر، معاون رئیسوزیران طالبان، در همایشی در کابل بیآنکه از کشوری نام ببرد گفته است که برای تأمین منافع درازمدت سیاسی و اقتصادی، نیاز است کشورها به ارزشها و حریمهای حساس یکدیگر احترام بگذارند و از سیاستهایی پرهیز کنند که به بیثباتی و تنشهای منطقهای دامن میزند.
او روز یکشنبه در مراسم فراغت هفدهمین دوره نیروهای امنیتی طالبان در کابل گفت که اداره آنان در چارچوب سیاست اقتصادمحور، به تعامل منطقهای و جهانی باور دارد و متعهد به همکاری با همه کشورها در چارچوب اصول خود است.
او گفت که افغانستان نه به دنبال آسیبرساندن به دیگران است و نه تهدید را میپذیرد.
او افزود: «افغانستان لقمهٔ چرب نیست، بلکه درخت زقوم است… و هضم آن برای نوزادان دشوار است.»
او در بخش دیگری از سخنانش از برنامههای اقتصادی طالبان خبر داد و گفت که در آینده نزدیک، بر اساس میزان سرمایهگذاری در سکتورهای تازه، برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی از یک تا پنج سال معافیت کامل مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.
این در حالی است که پس از حمله انتحاری روز جمعه بر یک مسجد شیعیان در حومه اسلامآباد که در آن ۳۶ تن کشته شد، تنشها میان پاکستان و طالبان بار دیگر افزایش یافته است. مقامهای پاکستانی از جمله آصف علی زرداری رئیسجمهور این کشور در سه روز پسین بار دیگر ادعا کردهاند که افغانستان به پناهگاه هراسافکنان مبدل شده است.
محسن نقوی وزیر داخله پاکستان نیز روز گذشته چنین ادعایی را مطرح کرد.
همزمان با این، رئیس شورای علمای پاکستان هشدار داده که در صورت عدم اقدام طالبان در برابر گروههای هراسافکن در افغانستان، ارتش پاکستان وارد عمل خواهد شد.
