امنیت

رئیس‌جمهور پاکستان: افغانستان به پناهگاه هراس‌افکنان مبدل شده است

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان، با هشدار نسبت به گسترش فعالیت گروه‌های هراس‌افکن در افغانستان، ادعا کرده که این کشور به پناهگاه امن برای سازمان‌هایی مبدل شده است که صلح منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کنند.

آقای زرداری این گفته‌ها را امروز یکشنبه، در بیانیه‌ای در واکنش به حمله مرگ‌بار به یک امام‌خانه در اسلام‌آباد مطرح کرده است.

در حمله روز جمعه داعش در اسلام‌آباد ۳۶ تن کشته و بیش از ۱۷۰ تن زخمی شدند.

در بیانیه‌ای که از دفتر ریاست‌جمهوری پاکستان منتشر شد، آقای زرداری ضمن قدردانی از پیام‌های همدردی رهبران جهان با پاکستان، بر عزم این کشور برای مبارزه با تروریزم و ایدئولوژی‌های خشونت‌آمیز تأکید کرد.

رئیس‌جمهور پاکستان گفت: «پاکستان بارها تأکید کرده است که تروریزم تهدیدی فراملی است و هیچ کشوری به‌تنهایی قادر به مقابله با آن نیست.»

او با اشاره به تجربه پاکستان افزود هرگاه به گروه‌های هراس‌افکن در بیرون از مرزهای ملی فضا، تسهیلات یا مصونیت داده شود، پیامدهای آن متوجه غیرنظامیان بی‌گناه در سراسر جهان خواهد شد.

زرداری در ادامه برخی کشورهای همسایه را متهم کرد که با فراهم‌کردن زمینه فعالیت عناصر هراس‌افکن از خاک خود علیه پاکستان، به‌گونه‌ای در این اقدامات شریک هستند.

به ادعای او، شماری از کشورها نه‌تنها این گروه‌ها را تأمین مالی می‌کنند، بلکه امکانات فنی و نظامی نیز در اختیارشان قرار می‌دهند.

او وضعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان را «به‌شدت نگران‌کننده» خواند و گفت: «طالبان شرایطی مشابه یا حتی بدتر از پیش از ۱۱ سپتامبر ایجاد کرده‌اند؛ دورانی که سازمان‌های هراس‌افکن تهدیدی جدی برای صلح جهانی بودند.»

حمله‌های یازده سپتامبر ۲۰۰۱ که به‌دست شبکه القاعده در امریکا انجام شد، نزدیک به سه هزار کشته برجای گذاشت و نقطه عطفی در تحولات امنیتی جهان محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور پاکستان همچنین هند را به «حمایت از طالبان و تهدید صلح منطقه‌ای و جهانی» متهم کرده است.

این در حالی است که پس از حمله اخیر در اسلام‌آباد، مقام‌های پاکستانی از جمله خواجه آصف، وزیر دفاع، و محسن نقوی، وزیر داخله، نیروهای نیابتی مورد حمایت هند را مسئول این حمله دانسته‌اند.

رئیس جمهور پاکستان بار دیگر تأکید کرده است که خاک افغانستان به‌طور مداوم از سوی گروه‌های هراس‌افکن برای انجام حمله‌ها علیه پاکستان استفاده می‌شود و از طالبان خواسته است فعالیت این گروه‌ها را که غیرنظامیان و نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهند، مهار کنند.