افغانستان

طالبان گزارش ملل متحد در رابطه با چرس را رد کردند

عکس از یک کشت‌زار چرس در افغانستان

وزارت داخله طالبان گزارش اخیر برنامه توسعه‌ای ملل متحد از مصرف حداکثری حشیش یا «چرس» در افغانستان را رد کرده و مدعی است که کاشت آن در کشور به «صفر» رسیده است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت، در یک نوارتصویری مدعی شده، ذخایری چرس که از قبل در افغانستان وجود داشته، به اتمام رسیده و این ماده و مواد مخدر صنعتی از کشورهای همسایه به کشور قاچاق می‌شوند.

این در حالی است که یک ارزیابی تازه از سوی برنامه توسعه‌ای ملل متحد نشان می‌دهد که با وجود ممنوعیت سراسری مواد مخدر از سوی طالبان در سال ۲۰۲۳ میلادی، چرس رایج‌ترین ماده مخدر مصرفی در میان مردان در افغانستان است.

این گزارش که بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۰۰۰۰۰ تن در ۲۱ ولایت تهیه شده، نشان می‌دهد که چرس هم در مصرف طول عمر و هم در مصرف سال گذشته، بیش‌ترین میزان مصرف را در میان مردان داشته است. پس از آن تریاک، هروئین و داروهای نسخه‌ای از جمله آرام‌بخش‌ها و مسکن‌ها قرار دارند.

از میان ۱۰۲۸۶ پاسخ‌دهنده بین ۱۵ تا ۶۴ سال، ۹۲۷۹ مرد و ۱۰۰۷ تن زن بودند. با این حال، در گزارش تأکید شده که به‌دلیل محدودیت شدید دسترسی به زنان، به‌ویژه پس از محدود شدن حضور زنان در جامعه، یافته‌ها عمدتاً منعکس‌کننده تجربه مردان است.

بر اساس این مطالعه، ۱۳.۶ درصد از مردان گفته‌اند که دست‌کم یک‌بار در زندگی حشیش مصرف کرده‌اند و ۴.۸ درصد در سال گذشته آن را مصرف کرده‌اند. همچنین ۴۶.۲ درصد از مردان گفته‌اند که چرس پرمصرف‌ترین ماده در جوامع‌شان است.

مصرف تریاک و هروئین، که سال‌ها با اقتصاد مواد مخدر افغانستان گره خورده‌اند، در جایگاه دوم مصرف مادام‌العمر با ۶.۵ درصد قرار دارند؛ ولی مصرف سال گذشته آن‌ها به ۱.۵ درصد کاهش یافته است. در عین حال، مصرف داروهای نسخه‌ای در مصرف سال گذشته از تریاک و هروئین پیشی گرفته و به ۲.۴ درصد رسیده است.

همچنین ۳.۲ درصد از مردان اعلام کردند که در طول عمر خود قرص‌هایی با منشأ غیردارویی مانند «تابلت ک» مصرف کرده‌اند و ۱.۵ درصد گفته‌اند در یک‌سال گذشته این مواد را استفاده کرده‌اند.