کارزار سهر روزه واکسین فلج کودکان یا پولیو امروز دوشنبه، ۱۳ دلو، در ۱۸ ولایت کشور آغاز شده است.
وزارت صحت عامه زیر اداره طالبان میگوید که این کارزار ۲۲ ولایت کشور را پوشش خواهد داد؛ اما در ولایتهای قندهار، هلمند، ارزگان و زابل سر از فردا سهشنبه، ۱۴ دلو، آغاز خواهد شد.
این وزارت در خبرنامهای گفته است که در این کارزار حدود ۷.۳ میلیون کودک زیر ۵ سال واکسین دریافت خواهند کرد.
برنامه ریشهکنسازی فلج کودکان افغانستان از شهروندان کشور خواسته است تا با واکسین کردن کودکان زیر پنج سال خود افغانستان را عاری از پولیو بسازند.
براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در سال گذشته میلادی ۹ مورد مثبت بیماری فلج کودکان در افغانستان ثبت شدهاند.
در حال حاضر، موارد ابتلا به ویروس حاد فلج کودکان تنها در افغانستان و پاکستان گزارش شده است.
بر بنیاد گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۴ میلادی، ۲۵ مورد مثبت پولیوی ثبت شد؛ در حالی که تا کنون در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۹ مورد جدید شناسایی شده است؛ رقمی که نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد کاهش را نشان میدهد.
رویدادهای مثبت پولیو در مجموع در ۹ ولایت، از جمله بادغیس، نیمروز، هلمند، ارزگان، پکتیکا، پکتیا و کنر، شناسایی شدهاند؛ بخشهایی که به دلیل مشکلات جغرافیایی و کمبود امکانات صحی همچنان چالشزا اند.
بادغیس با ۱ مورد، نیمروز ۱ مورد، هلمند ۲ مورد، ارزگان ۱ مورد، پکتیکا ۲ مورد، پکتیا ۱ مورد و کنر ۱ مورد گزارش شده است.
در سالهای گذشته، واکسیناسیون پولیو در افغانستان بیشتر به گونه خانه به خانه انجام میشد؛ اما طالبان از سپتمبر سال ۲۰۲۴ میلادی، اجرای کارزار خانهبهخانه و حضور زنان در این برنامه را ممنوع کردند و اکنون واکسیناسیون تنها در مسجدها و مرکزهای صحی محدود شده است.
