افغانستان

قزاقستان کارگروه بین‌نهادی برای گسترش همکاری با افغانستان ایجاد کرد

دولت قزاقستان گفته است که یک کارگروه بین‌نهادی به‌منظور تقویت و هماهنگ‌سازی همکاری‌ها با افغانستان تشکیل شده است.

این تصمیم در پی نیاز به سرعت بخشیدن به پروژه‌های مشترک و کاهش بروکراسی اداری گرفته شده است.

به گزارش رسانه «ویچرکاز» نخستین نشست این کارگروه به ریاست سریک ژومانگارین، معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد ملی قزاقستان، به روز پنجشنبه برگزار شد.

مقام‌های این کشور گفته‌اند هدف از ایجاد این سازوکار، ایجاد رویکردی منسجم و نظام‌مند در تعامل با افغانستان و استفاده کامل از ظرفیت همکاری‌هاست.

هماهنگی امور جاری با طرف طالبان به یرکین توکوموف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور قزاقستان در امور افغانستان و سفیر با مأموریت ویژه وزارت خارجه، سپرده شده است. مقام‌ها می‌گویند توکوموف نقش مهمی در ایجاد ارتباط مستقیم و حل سریع مسائل اجرایی دارد.

سریک ژومانگارین تأکید کرده است که رئیس‌جمهور قزاقستان مأموریت‌های مشخصی در زمینه توسعه دهلیزهای ترانزیتی، افزایش تجارت و تعاملات بشردوستانه تعیین کرده است. به گفته او، همکاری با افغانستان تاکنون به‌طور کامل استفاده نشده و نیازمند هماهنگی بیشتر میان نهادهای دولتی و کاهش مراحل اداری است.

در این نشست، زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، از جمله: ترانسپورت و لوجستیک، انرژی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، و پروژه‌های صنعتی از جمله معدن و فلزات.

همچنین گفته شده که در سال ۲۰۲۵ کمک‌های بشردوستانه قزاقستان به افغانستان در دو نوبت انجام شده و مجموع کمک‌ها در پنج سال گذشته به ۶.۴ میلیارد تنگه رسیده است.

در بخش ترانسپورت، معاون وزیر ترانسپورت قزاقستان، ژانیبک تایژانوف، از ادامه پروژه خط آهن تورغندی–هرات–قندهار–سپین‌ بولدک خبر داد که از طریق افغانستان اجرا می‌شود و مطابق برنامه پیش می‌رود.

به گفته او، پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه با امارات متحده عربی تهیه شده و قرار است در ماه فبروری امضا شود. همچنین مذاکراتی برای امضای تفاهم‌نامه جداگانه با وزارت راه‌آهن پاکستان جریان دارد و اسلام‌آباد از مسیر پیشنهادی حمایت کرده است.

در بخش آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحصیلات عالی قزاقستان گفته که در حال حاضر ۶۱۰ دانشجوی از افغانستان در ۳۴ دانشگاه این کشور مشغول به تحصیل‌اند. بر اساس تفاهم‌نامه موجود، سالانه ۳۰ بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستان اختصاص می‌یابد و افزایش این سهمیه تا ۶۰ بورسیه در سال در دست بررسی است.

به گفته مقام‌های قزاقستان، ایجاد کارگروه بین‌نهادی می‌تواند نقش یک پلتفرم مذاکراتی واحد را ایفا کند و حل مسائل اجرایی را سرعت بخشد.

ژومانگارین دستور داده است که جلسات کارگروه به‌صورت منظم و هر سه ماه یک‌بار برگزار شود.

روابط قزاقستان و افغانستان در سال‌های اخیر به دلیل موقعیت جغرافیایی و مسیرهای ترانزیتی اهمیت بیشتری یافته است.

قزاقستان به دنبال ایجاد مسیرهای حمل و نقل امن و پایدار به بازارهای منطقه‌ای و افزایش همکاری‌های اقتصادی و آموزشی با افغانستان است. از سوی دیگر، افغانستان به‌دلیل وضعیت اقتصادی و نیاز به حمایت‌های بشردوستانه، توجه بیشتری به همکاری با کشورهای منطقه دارد.

پروژه‌های مشترک از جمله خطوط راه‌آهن و بورسیه‌های تحصیلی، بخشی از تلاش دو طرف برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی است.