ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، به آمو تأیید کرده است که گفتگوها با طرف امریکایی در مورد مبادله زندانیان ادامه دارند، اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیدهاند.
او تأکید کرده که این گفتگوها باید به نتایج عملی منجر شود و زندانیان هر دو طرف آزاد شوند.
نیویورک تایمز به نقل از سه منبع گزارش داده که طالبان در مذاکرات محرمانه با مقامهای امریکایی اعلام کردهاند که آمادهاند دو زندانی امریکایی را «هرچه زودتر» آزاد کنند. با این حال، این روزنامه افزوده که اداره ترمپ تأکید دارد هرگونه توافق باید مشروط به آزادی سه شهروند امریکایی باشد؛ اختلافی که به بنبست در این مذاکرات محرمانه انجامیده است.
مجاهد در گفتگو با نیویورک تایمز ادعا کرده که طالبان تنها دو شهروند امریکایی را در اختیار دارند و آماده آزدی آناناند، اما تأکید کرده که سرنوشت محمد رحیم، آخرین زندانی طالبان در گوانتانامو، باید در هر توافقی روشن شود.
وی به آمو تأیید کرده که در گفتگو با نیویورک تایمز گفته که مذاکرات با طرف امریکایی در مورد مبادله زندانیان ادامه دارد اما تاکنون به نتیجه نهایی نرسیدهاند. مجاهد تأکید کرده که زندانیان هر دو طرف آزاد شوند. مقامهای امریکایی دو زندانی مورد اشاره را دنیس والتر کویل و پولینسیس جکسون معرفی کردهاند.
پیشتر احمد حبیبی، برادر محمود شاه حبیبی، گفته بود که دولت ترمپ به خانواده او اطمینان دادهاند تا زمانی که محمود شاه حبیبی آزاد نشود، هیچ معاملهای برای آزادی زندانی طالبان انجام نخواهد شد – موردی که همواره طالبان آن را رد می کنند.
در چهار سال گذشته دستکم پنج شهروند امریکایی از زندانهای طالبان آزاد شدهاند و در مقابل، دو عضو طالبان از زندانهای امریکا رها شدهاند. از جمله بشیر نورزی که در برابر آزادی مارک فریکس آزاد شد و خان محمد که در برابر آزادی رایان کوربت و ویلیام مککانتی مبادله شد.
در حمل ۱۴۰۴ نیز طالبان جورج گلزمن، یک شهروند امریکایی دیگر را به عنوان «اقدامی نمادین و نشانۀ حسن نیت» آزاد کردند.
