آنتونی آلبانیزی، نخستوزیر استرالیا، روز یکشنبه اظهارات دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده امریکا، درباره نقش نیروهای غیرامریکایی در جنگ افغانستان را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد که این سخنان برای خانوادههای سربازان کشتهشده استرالیایی دردناک است.
ترمپ در مصاحبهای با شبکه فاکسنیوز گفته بود که ناتو در جنگ افغانستان «تعدادی نیرو» اعزام کرده، اما این نیروها «کمی عقبتر و دورتر از خطوط مقدم» حضور داشتهاند.
این اظهارات با واکنش تند متحدان امریکا روبهرو شد و رئیسجمهور امریکا بعداً تا حدی از موضع خود عقبنشینی کرد.
نخستوزیر استرالیا صبح یکشنبه در گفتگو با برنامه «انسایدر» شبکه «ایبیسی» گفت که چنین اظهاراتی خانوادههای ۴۷ سرباز استرالیایی کشتهشده در جنگ افغانستان را بهشدت متأثر میسازد.
او افزود: «این خانوادهها شایسته احترام و تحسین مطلق ما هستند.»
آلبانیزی با اشاره به حضور نظامی استرالیا در افغانستان گفت: «۴۰ هزار استرالیایی که در این جنگ خدمت کردند، قطعاً در خطوط مقدم بودند و در کنار سایر متحدان ما برای دفاع از دموکراسی، آزادی و منافع ملیمان جنگیدند. آنها شایسته احترام کامل هستند.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که یک روز پیش از آن، کییر استارمر، نخستوزیر بریتانیا، سخنان ترمپ را «وحشتناک» توصیف کرده بود.
پس از افزایش انتقادها، ترمپ در شبکه اجتماعی «تروت سوشیل» با تمجید از نیروهای بریتانیایی نوشت که آنان «همیشه در کنار ایالات متحده امریکا خواهند بود» و به تلفات نیروهای بریتانیایی در افغانستان اشاره کرد.
نخستوزیر استرالیا همچنین به سخنان بعدی ترمپ اشاره کرد و گفت که رئیسجمهور امریکا در اظهارات تازه خود از نقش و سهم استرالیا در افغانستان قدردانی کرده است.
با این حال، آلبانیزی تأکید کرد که موضع اولیه ترمپ «کاملاً نامناسب و غیرقابل قبول» بوده است.
