دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، پس از انتقادهای گسترده از اظهارات اخیرش درباره نقش نیروهای ناتو در افغانستان، از سربازان بریتانیایی که در این کشور خدمت کردهاند، تمجید و قدردانی کرد.
اقای ترمپ روز شنبه، در پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشال» سربازان بریتانیایی را «بسیار شجاع» خواند و گفت که آنان «از بزرگترین جنگجویان» بودهاند.
او همچنین از ۴۵۷ سرباز بریتانیایی که در جریان مأموریت افغانستان کشته شدند و شمار زیادی که بهشدت زخمی شدهاند، قدردانی کرد.
رئیسجمهور ایالات متحده در این پیام نوشت: «سربازان بزرگ و بسیار شجاع بریتانیا همیشه در کنار ایالات متحده خواهند بود.»
او پیوند میان دو کشور را «بسیار قوی» توصیف کرد و افزود که این رابطه هرگز شکسته نخواهد شد.
ترمپ در ادامه، ارتش بریتانیا را دارای «قلب و روحی فوقالعاده» دانست و آن را بینظیر خواند؛ عبارتی که با اشارهای طنزآمیز، تنها ارتش ایالات متحده را استثنا کرد.
او در پایان نوشت: «ما همه شما را دوست داریم و همیشه دوست خواهیم داشت.»
این اظهارات پس از آن مطرح میشود که ترمپ پیشتر گفته بود نیروهای غیرامریکایی در افغانستان «کمی عقبتر و دورتر از خطوط مقدم» حضور داشتهاند؛ سخنانی که با واکنشهای تند سیاستمداران، کهنهسربازان و خانوادههای نظامیان بریتانیایی روبهرو شد و آن را نادیدهگرفتن فداکاری نیروهای متحد امریکا دانستند.
