بازرگانی

افغانستان طلای خام خود را برای فرآوری به ازبیکستان فرستاد

رسانه‌های ازبیکستان گزارش دادند که افغانستان ۲۰ کیلوگرم طلای خام به ارزش ۲.۹ میلیون دالر را برای فرآوری به این کشور ارسال کرده است.

مقام‌های اوزبیکستان می‌گویند این طلا در منطقه سرخان‌دریا و در چارچوب همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور فرآوری خواهد شد.

بر اساس گزارش کازینفورم، فرآوری رسمی طلای وارداتی از افغانستان از ۲۱ جنوری در ازبیکستان آغاز شده است.

این طلا به شرکت «ترمذ گُلد پرودکشن» سپرده شده؛ شرکتی که در منطقه آزاد اقتصادی مرکز تجارت بین‌المللی ترمذ فعالیت دارد و در زمینه تولید جواهرات کار می‌کند.

مقام‌های اوزبیکستان گفته‌اند طلایی که پیش از این تنها از مسیر این کشور به دیگر بازارها انتقال داده می‌شد، اکنون در داخل ازبیکستان به محصولات نیمه‌تمام جواهرسازی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل و سپس صادر می‌شود.

اداره گمرک سرخان‌دریا گفته است که این پروژه با حمایت مقام‌های محلی و کمیته گمرک اجرا می‌شود و هدف آن ساده‌سازی روندهای گمرکی، افزایش ظرفیت صنعتی و تقویت صنعت جواهرسازی است.

مسئولان اوزبیکستان تاکید کردند که این اقدام می‌تواند به بهبود فضای سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات کمک کند و نشانه‌ای از گسترش همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و ازبیکستان در بخش معادن باشد.