مشاور رئیسجمهور ازبیکستان میگوید نگرانیهای امنیتی مرتبط با افغانستان و خاورمیانه، یکی از دلایل اصلی پیوستن تاشکند به «شورای صلح» پیشنهادی دونالد ترمپ بوده است.
ابتکاری که به گفته مقامهای ازبیکستان، با اولویتهای سیاست خارجی این کشور همخوانی دارد.
عبدالعزیز کاملوف، مشاور رئیسجمهور ازبیکستان در امور سیاست خارجی، در گفتوگو با شبکه تلویزیونی «ازبیکستان ۲۴» گفت تصمیم برای پیوستن به شورای صلح ترمپ، بر پایه ملاحظات امنیتی و منافع ملی این کشور گرفته شده است.
او گفت وظایف و اهداف این شورا با اصول سیاست خارجی ازبیکستان همراستا است و تاشکند در منطقه خاورمیانه «منافع حیاتی» دارد. به گفته کاملوف، یکی از موضوعهای محوری در دستور کار این ابتکار، بحران نظامی–اقتصادی در نوار غزه و تلاش برای یافتن راهحل سیاسی برای آن است.
کاملوف تأکید کرد که رئیسجمهور ازبیکستان پیشنهاد دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، را به این دلیل پذیرفته که با منافع امنیتی کشور سازگار است. او افزود که این منافع، هم امنیت ملی و هم امنیت منطقهای و جهانی را دربر میگیرد.
مشاور رئیسجمهور ازبیکستان همچنین به نگرانیها درباره افراطگرایی اشاره کرد و گفت در گذشته شماری از شهروندان ازبیکستان به گروههای افراطی در خاورمیانه پیوسته بودند و پس از بازگشت، تهدیدهای امنیتی ایجاد کردند. به گفته او، دولت ازبیکستان با بازگرداندن این افراد و فراهمکردن زمینه ادغام دوباره اجتماعی، رویکردی «انساندوستانه» در پیش گرفته که به گفته وی، مورد تقدیر سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
کاملوف در بخش دیگری از سخنانش، تحولات خاورمیانه را به وضعیت امنیتی افغانستان مرتبط دانست و گفت گسترش گروههای افراطی در افغانستان پس از آغاز جنگ، از جمله پیامدهای ناآرامیهای خاورمیانه بوده است. او تأکید کرد که برای مهار این تهدیدها، مشارکت و همکاری جامعه بینالمللی ضروری است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که وضعیت امنیتی افغانستان همچنان یکی از نگرانیهای اصلی کشورهای آسیای مرکزی، از جمله ازبیکستان، بهشمار میرود.
