اظهارات دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، درباره نقش نیروهای اروپایی ناتو در جنگ افغانستان، واکنشهای تند و گستردهای را در میان مقامهای پیشین نظامی و سیاسی اروپا برانگیخته است.
ترمپ مدعی شده است که نیروهای ناتو در جریان جنگ افغانستان «از خطوط مقدم» فاصله میگرفتند؛ ادعایی که منتقدان آن را تحریف آشکار تاریخ میدانند.
ترمپ در گفتگو با شبکه فاکس نیوز، سخنان پیشین خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس را تکرار کرد و گفت متحدان غربی در صورت نیاز ایالات متحده «در کنار ما نخواهند بود».
او افزود: «من همیشه گفتهام اگر روزی به آنها نیاز داشته باشیم، آیا خواهند آمد؟ این آزمون نهایی است و من در این مورد مطمئن نیستم.»
رئیسجمهور ایالات متحده همچنین ادعا کرد که امریکا «هرگز» به حمایت ارتشهای اروپایی نیاز نداشته و گفت کشورهای ناتو نیروهایی به افغانستان فرستادند، «اما کمی عقبتر و دور از خطوط مقدم باقی ماندند».
این اظهارات در حالی مطرح میشود که میان سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱، از زمان تهاجم به رهبری ایالات متحده تا خروج نیروهای ائتلاف، ۴۵۷ سرباز بریتانیایی در جریان جنگ و عملیاتهای مرتبط در افغانستان کشته شدند.
پس از حملههای یازدهم سپتمبر، بسیاری از کشورهای عضو ناتو در چارچوب ماده پنجم این پیمان، در کنار ایالات متحده وارد جنگ با طالبان شدند و تلفات قابل توجهی دادند.
بن والاس، وزیر دفاع پیشین بریتانیا و افسر سابق گارد اسکاتلند، در واکنش به سخنان ترمپ به روزنامه «آیپیپر» گفت: «گاهی بهتر است سکوت کنید و بگذارید مردم فکر کنند احمق هستید، تا اینکه دهانتان را باز کنید و آن را تأیید کنید.»
توبیاس الوود، دیگر وزیر دفاع پیشین بریتانیا، نیز گفت اظهارات ترمپ «بازنویسی تکاندهندهای از تاریخ» است که با هدف القای این باور به هوادارانش مطرح میشود که ناتو ضعیف است.
براساس آمارها، دانمارک ۴۴ سرباز خود را در افغانستان از دست داده است که از نظر سرانه جمعیت، بالاترین میزان تلفات در میان نیروهای ائتلاف به شمار میرود.
همچنین کانادا ۱۵۹ کشته، فرانسه ۹۰، آلمان ۶۲، ایتالیا ۵۳ و پولند ۴۴ کشته در جنگ افغانستان داشتهاند.
لرد سدویل، سفیر پیشین بریتانیا در افغانستان و وزیر سابق کابینه، نیز گفت که رئیسجمهور ایالات متحده «کاملاً اشتباه کرده است».
او تأکید کرد که کهنهسربازان و خانوادههای نظامیانی که در افغانستان جان باختند، «حق دارند عمیقاً آزردهخاطر شوند».
سدویل افزود: «ماده پنجم ناتو تنها یک بار در تاریخ این ائتلاف فعال شد و آن هم در حمایت از ایالات متحده پس از یازدهم سپتمبر، در افغانستان و عراق بود. بله، برخی کشورها در خط مقدم نبودند، اما کشورهایی مانند بریتانیا و دانمارک تلفات سنگینی پرداختند.»
