عفو بینالملل در واکنش به گزارش تلویزیون آمو درباره بازداشت و ناپدید شدن اجباری معترضان در ولایت تخار، گفته است که این گزارشها «عمیقاً نگرانکننده» است و طالبان باید فوراً افرادی را که صرفاً به دلیل اعمال حق اعتراض مسالمتآمیز بازداشت شدهاند، آزاد کنند.
این نهاد حقوق بشری امروز پنجشنبه در شبکه اکس گفته است گزارشهای رسانهای نشان میدهد افرادی که نسبت به فعالیتهای استخراج معادن و پیامدهای منفی آن بر معیشت مردم محلی و محیط زیست اعتراض کرده بودند، توسط طالبان بازداشت یا ناپدید شدهاند.
عفو بینالملل افزوده است که طالبان از زمان بازگشت به قدرت، بهگونهای نظاممند حق آزادی تجمع مسالمتآمیز را سرکوب کرده و نظام حقوقی کشور را با قوانین اجباری و خودسرانه مبتنی بر ترس جایگزین کردهاند.
پیش از این منابع محلی روز چهارشنبه به آمو گفتهاند که نیروهای استخبارات طالبان پس از هفتهها ناآرامی مرتبط با استخراج طلا، بازداشت معترضان را در ولسوالی چاهآب ولایت تخار آغاز کردهاند.
این منابع افزودهاند که دستکم سه مرد به نامهای محمد امین، محمد هاشم و قرهخان طی هفته گذشته از روستاهای مختلف این ولسوالی بازداشت شدهاند.
به گفته منابع محلی، بزرگان منطقه برای آزادی بازداشتشدگان در تلاش گفتگو با مقامهای طالبان بودهاند، اما تاکنون محل نگهداری و وضعیت این افراد مشخص نیست.
طالبان تا کنون در مورد بازداشت این افراد اظهار نظر رسمی نکردهاند.
اعتراضها در ولسوالی چاهآب از اواسط دسمبر در واکنش به عملیات استخراج طلا آغاز شد و چندین روز ادامه یافت.
به گفته باشندگان محل، این اعتراضها گاهی به خشونت کشیده شده و در جریان درگیریها دستکم پنج تن کشته و ۱۶ تن زخمی شدهاند.
