خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هزاران کارگر و دانشجوی امریکایی روز سهشنبه در مخالفت با سیاستهای مهاجرتی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در شهرها و دانشگاههای مختلف ایالات متحده راهپیمایی کردند.
در اولین سالگرد دومین دوره ریاست جمهوری ترمپ، پس از آنکه ماموران فدرال در هفتههای گذشته یک شهروند امریکایی را از موترش بیرون کشیدند و رنی گود، مادر ۳۷ ساله، را در مینیاپولیس با ضرب گلوله کشتند، خشم عمومی را برانگیخت، اعتراضهایی در سراسر امریکا علیه سرکوب شدید مهاجران توسط اداره او، آغاز شد.
طبق ویدیوها در صفحههای اجتماعی، صدها معترض در واشنگتن و شهرهای کوچکتر مانند اشویل، کارولینای شمالی تجمع کردند؛ جایی که معترضان در مرکز شهر راهپیمایی کردند و فریاد میزدند: «نه به اداره مهاجرت و گمرک، نه به کو کلاکس کلان، نه به ایالات متحده فاشیست».
دولت ترمپ مدعی است که از سوی رأیدهندگان دستور اخراج میلیونها مهاجر غیرقانونی از این کشور را دارد. اما نظرسنجیهای اخیر نشان میدهند که اکثر امریکاییها از استفاده از زور توسط ماموران اداره مهاجرت و گمرک و سایر آژانسهای فدرال ناراضی هستند.
به گفته برگزارکنندگان اعتراضها و مسئولان مکتبها، دانشجویان دانشگاه در کلیولند، اوهایو، شعار میدادند: «نه نفرت، نه ترس، پناهندگان اینجا خوش آمدید» در حالی که دانشآموزان در سانتافه، نیومکزیکو، کلاس درس را ترک کردند تا در تجمعی با عنوان «ترور مهاجرت را متوقف کنید» در ساختمان کانگرس این ایالت شرکت کنند.
این اقدامها توسط گروههای چپگرا و همچنین اتحادیههای کارگری و سازمانهای مردمی مخالف اردوگاههای بازداشت مهاجران، مانند اردوگاهی در ال پاسو، در ایالت تگزاس، که به گفته مقامهای فدرال، در شش هفته گذشته سه بازداشتی در آن جان باختند، سازماندهی شده بود. قرار بود این اعتراضها به غرب و شهرهایی مانند سانفرانسیسکو و سیاتل گسترش یابد؛ جایی که اعتراضها بعد از چاشت و عصر برنامهریزی شده بود.
