غرب آسیا

رهبر جمهوری اسلامی، دونالد ترمپ را «مجرم» خواند

علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران، در سخنانی به مناسبت عید مبعث، دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، را به‌دلیل آنچه نقش مستقیم در ناآرامی‌های اخیر ایران خواند، «مجرم» توصیف کرد.

خامنه‌ای روز شنبه گفت ناآرامی‌های اخیر که به گفته او «موجب اذیت مردم و وارد شدن خسارت به کشور» شد، با نقش «ملت، مسئولان و نیروهای امنیتی» مهار شده است. او در عین حال تأکید کرد که به گفته او، بررسی «ماهیت، عوامل و اهداف» این رخدادها ضروری است.

آقای خامنه‌ای ماهیت این ناآرامی‌ها را «امریکایی» خواند و گفت هدف سیاست‌های ایالات متحده، نه‌فقط در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترمپ بلکه به‌صورت مستمر، «بازگرداندن سلطه سیاسی، نظامی و اقتصادی بر ایران» است.

او افزود که از نگاه مقام‌های امریکایی، ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، جمعیت و توانمندی‌های علمی و فناورانه‌اش «قابل تحمل نیست».

رهبر ایران این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که رئیس جمهور ایلات متحده دیروز در هنگام سفر به فلوریدا از توقف اعدام ۸۰۰ تن از معترضان ایران تشکر کرد و گفت که این تصمیم بر او تاثیر گذاشته است.

پیش از این رئیس جمهور امریکا به مسوولان جمهوری اسلامی هشدار داده بود که در صورت برخورد خشونت‌آمیز با معترضان از آنان حمایت خواهد کرد.

خشونت‌ها در ایران زمانی بالا گرفت که بازاریان در اعتراض به افزایش نرخ‌ها و بهای ارز دست به اعتراضات خیابانی زدند.

براساس گزارش‌های نهاد‌های حقوق بشری نزدیک به ۴۰۰۰ هزار تن در این خشونت‌ها جان باخته‌اند.