یافتههای آمو از آمارهای ارائهشده از سوی کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان میدهند که در یک هفته گذشته (از ۱۹ تا ۲۶ جدی) پاکستان ۱۶۲۴۷ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
این یافتهها همچنین نشان میدهند که همزمان با این، ۸۰۲ تن دیگر از ایران نیز اخراج شدهاند؛ اخراجهایی که اکثر آنها به گونه اجباری بوده است.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که در نزدیک به دو سال اخیر، افغانستان گواه افزایش چشمگیر اخراج مهاجران از کشورهای همسایه، بهویژه پاکستان، بوده است.
ملل متحد پیش از این اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲.۶ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشتهاند.
این سازمان پیشتر هشدار داده بود که بازگشتهای گسترده، فشار سنگینی بر منابع محدود و ظرفیتهای امدادرسانی افغانستان وارد میکند.
