سفیر پاکستان در امریکا گفته است تهدیدهای امنیتی در کشورش به دلیل فعالیتهای هراسافکنی مرتبط با افغانستان و سوءاستفاده از سلاحهای پیشرفته برجامانده از نیروهای امریکایی افزایش یافته است.
او تأکید کرده که ادامه همکاری با امریکا برای مقابله با این چالشها ضروری است.
به گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان (آر.وی.ای)، رضوان سعید شیخ این گفتهها را در دیدار با مایک راجرز، رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان امریکا مطرح کرده و گفته سال ۲۰۲۶ فرصت مناسبی برای گسترش همکاریهای دوجانبه در حوزه امنیت و اقتصاد است.
سفیر پاکستان با اشاره به رخدادهای می ۲۰۲۵ میان هند و پاکستان گفته که موضعگیری تهاجمی هند، وضعیت امنیتی منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده است.
او درباره استفاده از موشکهای پیشرفته مانند «براهموس» در منطقه پرجمعیت ۱.۷ میلیارد نفری هشدار داد و گفت هر تصمیم بر اساس ترس و برداشت نادرست میتواند صلح منطقه را به خطر بیندازد.
رضوان شیخ همچنین تاکید کرد که حل مسئله کشمیر و حق تعیین سرنوشت مردم آن، برای برقراری صلح پایدار در منطقه ضروری است و ادامه مشارکت امریکا نقش مهمی در این روند دارد.
تنش میان هند و پاکستان پس از حمله هراسافکنانه ۲۲ اپریل سال گذشته در کشمیر تحت اداره هند که گردشگران را هدف قرار داد آغاز شد و به درگیری نظامی انجامید.
او درباره تهدیدهای داخلی پاکستان گفت حوادث هراسافکنی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۴۰ درصد و در ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. به گفته سفیر، بخشی از این تهدیدها ناشی از سوءاستفاده از سلاحهای پیشرفته به جا مانده در افغانستان است.
این در حالیاست که طالبان مشکلات امنیتی در پاکستان را موضوع داخلی این کشور میدانند و در مذاکرات در ترکیه و عربستان سعودی با نمایندگان پاکستان از این موضع دفاع کردهاند.
