با آغاز سال نو میلادی، طالبان مجازات بدنی و اجرای شلاق در برابر دید همگان را در کشور افزایش دادهاند. آمارهای رسمی دادگاه عالی طالبان نشان میدهند که در کمتر از یک هفته، ۳۷ تن در ده ولایت شلاق زده شدهاند.
برخی از فعالان حقوق بشر میگویند که طالبان با مجازات بدنی شهروندان کشور، دنبال ایجاد «ترس و وحشت» در کشور استند.
این آمار افزایش بیش از ۶۸ درصدی مجازات بدنی طالبان در نخستین هفته سال جدید میلادی نسبت به شش روز نخست ماه پیش را نشان میدهد
باشندگان ۱۰ ولایت گواه این مجازات بودهاند.
بر بنیاد آمارهای رسمی دادگاه عالی طالبان حکم شلاق بیشتر بر شهروندان کشور در ولایتهای بلخ، ارزگان، ننگرهار، خوست، غزنی، کابل، پروان، کنر، پکتیا و هرات به اتهامهای «فروش مشروبات الکلی، دزدی، زنا، لواطت، جعل پول» و برخی اتهامهای دیگر عملی شده است.
در کمتر از یک هفته، ۳۷ شهروند کشور در این ولایتها از سوی طالبان مجازات بدنی شدهاند که پروان، هرات و ارزگان بیشترین آمار را دارند.
اعلامیههای دادگاه عالی طالبان نشان میدهند که مجازات بدنی در برابر دید همگان افزایش کم‑پیشینه در این باره زمانی داشته است.
برخی از شهروندان کشور نیز نگران افزایش مجازات بدنی طالبان و عادیسازی این مسئله هستند.
بررسیهای آمو از اطلاعات دادگاه عالی طالبان نشان میدهند که مجازات بدنی طالبان در ماههای میزان، عقرب و قوس روند صعودی داشته است؛ چنانچه بر بنیاد این بررسیها، طالبان در ماه میزان ۷۱ تن، در ماه عقرب ۱۰۰ تن و در ماه قوس نیز، ۱۴۷ تن را شلاق زدهاند.
افزون بر این، طالبان در ماه قوس، یک تن را در ورزشگاه ولایت خوست «قصاص» کردند و هزاران تن بهشمول کودکان گواه این «قصاص» بودهاند.
