وزارت کار و امور اجتماعی طالبان میگوید که در دیدار روز دوشنبه میان مقامهای این وزارت و معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایران، توافق اولیهای درباره اعزام قانونی سالانه ۲۰۰ هزار کارگر افغانستان به ایران حاصل شده است.
این وزارت در بیانیهای گفته است که محمدزاهد احمدزی، معین امور کار، با سید مالک حسینی، معاون وزارت کار ایران، در کابل دیدار کرده و دو طرف درباره گسترش همکاریها در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای و انتقال نیروی کار ماهر گفتوگو کردهاند.
این بیانیه میافزاید که طالبان از ایران خواستهاند برای کارگران افغانستان مقیم آن کشور، زمینه صدور مجوزهای قانونی کار را فراهم کند و در توسعه برنامههای آموزشی فنی و حرفهای در افغانستان همکاری داشته باشد.
بر اساس این بیانیه، معاون وزارت کار ایران گفته که تهران آماده است در صورت فراهمشدن شرایط قانونی، سالانه تا ۲۰۰ هزار ویزه کاری برای شهروندان افغانستان صادر کند.
همچنین دو طرف بر ایجاد یک کمیته مشترک کاری برای پیگیری موضوعات مرتبط با بازار کار، آموزشهای فنی و حرفهای و امور مهاجران توافق کردهاند.
معاون وزارت کار ایران روز گذشته به کابل آمد که درباره اعزام نیروی کار با طالبان گفتگو کند.
ایران پس از اخراج گسترده مهاجران افغانستان به کمبود نیروی کار مواجه شده است.
