یک جرگه قبیلهای آنسوی مرز از دولت پاکستان خواسته است گذرگاه مرزی چمن-سپینبولدک را بازگشایی کند تا هزاران مسافر، از جمله بازرگانانی که پس از بستهشدن این گذرگاه در پی درگیریهای مرزی ماه اکتوبر در افغانستان گیر ماندهاند، بتوانند به راحتی تردد کنند.
امانالله خان و ملک عبدالخالق لالا غبیزای، بزرگان قبایل آنسوی مرز، روز سهشنبه در یک نشست خبری به رسانههای پاکستانی گفتند که تجارت از دو ماه به اینسو به حالت تعلیق درآمده و تمام فعالیتهای تجاری در منطقه مرزی را متوقف کرده است.
مالک غبیزای گفت: «مقامهای مربوطه به پاکستانیهای گیر افتاده در افغانستان اجازه بازگشت به پاکستان را نمیدهند.»
او افزود که چنین وضعیتی باعث نگرانیهای بشردوستانه شده است. او خواستار آن شد که به افراد گیرمانده در خاک افغانستان، اجازه داده شود بدون هیچ تأخیری به خانههای خود بازگردند.
بزرگان قبایل افزودهاند هزاران تن که با پاسپورت و ویزه معتبر سفر کردهاند، چندین هفته در افغانستان گیر ماندهاند و افزودند که مدارک قانونی بسیاری از مسافران نیز منقضی شده است که مشکلات آنان را دو برابر ساخته است.
از طرفی هم، رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که هزاران کامیون حامل وسایل زندگی و مسکن مهاجران در مرز گیر افتادهاند. رانندگان و نظافتچیان با کمبود شدید غذا مواجه هستند و بدون هیچ منبع معیشتی رها شدهاند و خانوادههایشان را در شرایط وخیمی به خانههایشان برگرداندهاند.
رهبران این جرگه همچنین مدعی شدهاند که مردم در ۲۲ ایست بازرسی بین چمن و کویته از سوی پولیس پاکستان مورد تحقیر و اخاذی قرار میگیرند و این عمل را شدیداً محکوم کردهاند. آنان از مقامها خواستند که به ساکنان چمن اجازه دهند آزادانه به منطقه خود سفر کنند و ایستهای بازرسی را بردارند.
بزرگان قبایل همچنین اعلام کردهاند که یک «جرگه ملی» سه روزه پشتون برای برجسته کردن مسائلی که ساکنان چمن و سایر مناطق با آن مواجه هستند، تشکیل خواهد شد.
گذرگاههای مرزی میان افغانستان و پاکستان، از جمله چمن-سپینبولدک پس از آن به روی رفتوآمد مسافران و هرگونه تجارت بستهشدند که نیروهای پاکستانی و طالبان در ماه اکتوبر سال جاری، درگیریهای هشتروزه با همدیگر در بخشهای مرزی داشتند.
هرچند در پی این درگیریهای مرزی، طالبان و پاکستان تاکنون چندین دور مذاکرات را در دوحه، استانبول و ریاض برگزار کردند؛ اما دو طرف برای بازگشایی این گذرگاهها به توافقی دستنیافتهاند.
مقامهای پاکستانی عادی شدن روابط و بازگشایی این گذرگاهها را مرتبط به عدم حمایت طالبان افغانستان از تحریک طالبان پاکستانی یا «تیتیپی» دانستهاند.
