سیاست

بهرامی در دیداری با متقی در باره نشست منطقه‌ای تهران توضیحات ارائه کرد

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته که محمدرضا بهرامی، رئیس اداره آسیای وزارت امور خارجه ایران و نماینده ویژه وزیر خارجه این کشور، در دیداری با امیرخان متقی در باره نشست منطقه‌ای تهران توضیحات ارائه کرده است.

طالبان از اشتراک در این نشست خودداری کردند. این نشست با حضور پاکستان و دیگر کشورهای منطقه در تهران برگزار شد.

در بیانیه طالبان آمده که آقای بهرامی در این دیدار متقی را به سفر رسمی به تهران دعوت کرد.

بر بنیاد این بیانیه، او گفته که «ایران برای روابط با افغانستان اهمیت ویژه‌ای قائل است» و امیدوار است اداره طالبان «به‌عنوان یک عضو فعال، در همکاری‌های منطقه‌ای نقش مؤثری ایفا کند.»

متقی نیز روابط میان دو طرف را مثبت ارزیابی کرده و موضع اداره طالبان را در باره نشست تهران تشریح کرده است.

او گفته است: «افغانستان اکنون از مرحله دشوار عبور کرده و با گام‌های سریع به سوی توسعه حرکت می‌کند. دیگر نباید به افغانستان به‌عنوان یک “مسئله” نگریسته شود. سیاست خارجی افغانستان مبتنی بر اصول اساسی است و ما از ایجاد روابط فعال و مبتنی بر همکاری با کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم.»

یکی از محورهای اساسی نشست منطقه‌ای تهران که در آن روسیه نیز اشتراک داشت، کاهش تنش‌ها میان پاکستان و طالبان بود.