وزارت صنعت و تجارت زیر اداره طالبان میگوید که در جریان سفر رسمی هیئت قرغزستانی به رهبری بکیت صدیکوف، وزیر تجارت و اقتصاد این کشور، «خانه تجارت قرغزستان» در کابل گشایش یافته است.
این وزارت در خبرنامهای گفته است که حین گشایش این خانه تجارتی نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، و همچنین شماری از نمایندگان و فعالان سکتور خصوصی افغانستان و قرغزستان حضور داشتهاند.
بر بنیاد این خبرنامه، این خانه تجارتی بر بنیاد تفاهمهای پیشین طالبان با طرف قرغزستانی گشایش یافته و طالبان آن را «گام مهم» در راستای تقویت و نهادینهسازی روابط تجارتی و اقتصادی میان دو کشور خوانده و افزودهاند که این اقدام زمینه را برای توسعه همکاریها، افزایش تبادلات تجارتی، تسهیل ارتباط میان بازرگانان دو کشور و تشویق سرمایهگذاریهای مشترک فراهم خواهد ساخت.
در خبرنامه جداگانه این وزرات آمده است که این هیئت قرغزستانی همچنین با نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان، روی افزایش حجم تجارت میان دو کشور نیز گفتگو کرده است.
در این خبرنامه آمده است که «افزایش حجم تجارت با در نظرداشت ظرفیتهای گسترده موجود میان دوکشور، هدفگذاری اقلام مشخص صادراتی، توسعه ترانزیت و عقد موافقتنامههای ترانزیتی، جلبوجذب سرمایهگذاریهای خارجی و مشترک، برگزاری نمایشگاهها، کنفرانسها و نشستهای تجاری و همچنان برگزاری جلسات منظم گروپ کاری مشترک» از موارد مهم گفتگو میان هیئت قرغزستانی با نورالدین عزیزی بوده است.
طالبان افزودهاند که دو طرف بر تطبیق تفاهمهای پیشین، بهویژه نقشهراه همکاریهای اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و قرغزستان که در جریان سفر هیئت طالبان به آن کشور امضا شد، تأکید کردند.
این در حالی است که حدود دو ماه میشود گذرگاههای تجارتی افغانستان با پاکستان به روی کالاهای بازرگانی کشور مسدود است.
این گذرگاهها همزمان با آغاز درگیریهای هشتروزه مرزی میان نیروهای پاکستانی و طالبان به روی هرگونه رفتوآمد مسافران و تجارت بسته شد. هرچند طالبان و هیئت پاکستان تاکنون چندین دور از مذاکرات را در دوحه، استانبول و ریاض برگزار کردند؛ اما این مذاکرات به حل کامل تنش و بازگشایی این گذرگاهها کمکی نکرده است.
بستهماندن گذرگاههای مرزی با پاکستان، نگرانیهایی را در میان بازرگانان دو طرف مرز؛ بهویژه بازرگانان افغانستان که کالاهای تجارتی شان در آنسوی مرز و بندر کراچی گیرماندهاند، بر انگیخته است.
پیش از این خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایهگذاری افغانستان، در ۴۷مین روز بستهماندن این گذرگاهها، به آمو گفت که کالاهای وارداتی بازرگانان کشور به ارزش ۶ تا ۶.۵ میلیارد دالر در بندرها و گذرگاههای پاکستان متوقف ماندهاند.
به گفته او، بیشتر این کالاها به گونه ترانزیت از راه پاکستان وارد افغانستان میشدند و بیش از ۱۱۵۰۰ کانتینر حامل کالاهای وارداتی کشور در پاکستان متوقف هستند.
او میگوید: «این تعداد کالاها خراب میشود، وقتش میگذرد و تاریخش تمام میشود و تقریباً روزانه ۲ میلیون دالر به تاجر افغانستان و پاکستان ضرر میرسد.»
