منابع آگاه در وزارت خارجه طالبان به آمو میگویند که دلیل شرکت نکردن طالبان در نشست منطقهای تهران، اختلاف بر سر مواضع مطرحشده در این نشست بوده است.
به گفته این منابع، طالبان به ایران گفته بودند که از موضع «متهم به پشتیبانی از هراسافکنی» در نشست تهران حضور نخواهند یافت و خواستار جلوگیری از طرح چنین اتهامهایی، بهویژه از سوی پاکستان، شده بودند.
به گفته منابع، طالبان تأکید داشتند که در این نشست تنها درباره موضوعاتی چون تجارت و دادوستد بازرگانی گفتوگو شود.
این در حالی است که محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، در نشست منطقهای تهران با انتقاد از وضعیت کنونی افغانستان گفته است که مردم این کشور شایسته شرایطی بهتر هستند.
