نشست دیپلوماتهای ارشد کشورهای منطقه امروز یکشنبه، ۲۳ قوس، درباره تنشهای اخیر میان طالبان و پاکستان در تهران آغاز شد.
در این نشست نمایندگان ویژه کشورهای منطقه، از جمله پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، چین و روسیه در امور افغانستان، شرکت کردهاند.
رسانههای پاکستانی گفتهاند که در این نشست، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، سفیر پاکستان در کابل و همچنین سفیر این کشور در تهران، در چارچوب هیئت اسلامآباد در این نشست حضور دارند.
این رسانهها گفتهاند که هیئت پاکستانی در این نشست در مورد وضعیت افغانستان با «تمرکز ویژه بر چالشهای امنیتی» پیش روی این کشور، توضیح خواهد داد.
پیش از این، ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، گفت که با وجود دعوت رسمی، طالبان در این نشست شرکت نخواهند کرد.
او به تلویزیون ملی زیر اداره طالبان گفت که طالبان روابط خود با کشورهای منطقه را از مسیر سازمانهای منطقهای، فارمتها و همچنان مکانیزمهای دوجانبه بهگونه مستمر دنبال میکنند و در این زمینه به گفته او، «پیشرفتهای عملی قابل توجهی بهدست آمده است.»
سخنگوی وزارت خارجه طالبان تأکید کرد که این وزارت با تقویت فارمتهای موجود در منطقه، به توسعه تفاهم و همکاریهای منطقهای باور دارد و ترجیح میدهد تعاملات منطقهای از همین چارچوبها ادامه یابد.
در خبرنامه وزارت خارجه ایران که پیش از این نشر شد، از حضور و یا عدم حضور نماینده طالبان چیزی گفته نشد اما در بخشی از این خبرنامه آمده است که این نشست باحضور نمایندگان ویژه پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، چین و روسیه با محوریت افغانستان در تهران برگزار خواهد شد.
تنشها میان طالبان و پاکستان
در بیش از دو ماه گذشته روابط میان طالبان و اسلامآباد به تیرگی کمسابقه رسیده است.
افزون بر حملههای هوایی ارتش پاکستان بر خاک افغانستان، طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در این مدت چندین بار درگیریهای مسلحانه و با تلفات را نیز تجربه کردهاند.
چهار دور گفتگوها در استانبول، دوحه و ریاض عملاً در این رابطه بدون نتیجه به پایان رسیده و گذرگاههای مشترک میان افغانستان و پاکستان نیز در این مدت مسدود ماندهاند.
