افغانستان

انتقاد تند یک روزنامه ایرانی از استقبال نهادهای علمی از وزیر تحصیلات عالی طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی ایران از سفر وزیر تحصیلات عالی طالبان به ایران و نحوه استقبال برخی نهادهای دانشگاهی و حوزوی از او، به‌شدت انتقاد کرده و این اقدام را «خارج از چارچوب‌های معمول روابط بین‌الملل» توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه، با گذشت بیش از چهار سال از بازگشت طالبان به قدرت، حکومت این گروه هنوز از سوی کشورها به رسمیت شناخته نشده و دولت ایران نیز طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، ندا محمد ندیم که از سوی طالبان به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی معرفی می‌شود، در سفر به ایران با وزیر علوم، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، برخی دانشگاه‌های قم و مراکز حوزوی از جمله جامعة‌المصطفی دیدار کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که وزیر علوم ایران در دیدار با ندا محمد ندیم، مخالفت خود را با سیاست‌های طالبان در زمینه محرومیت زنان و دختران از تحصیل ابراز کرده و این ممنوعیت را «خلاف اسلام» دانسته است. به گفته روزنامه جمهوری اسلامی، این موضع‌گیری وزیر علوم قابل تقدیر است، اما اصل پذیرش نماینده طالبان در سطح یک مقام رسمی علمی، از نظر این روزنامه «غیرقابل قبول» است.

به گفته روزنامه جمهوری اسلامی تعامل رسمی تنها با دولت‌هایی قابل توجیه است که از مقبولیت مردمی، مشروعیت بین‌المللی و شناسایی رسمی از سوی کشور میزبان برخوردار باشند؛ شرایطی که به نوشته این روزنامه، طالبان فاقد هر سه آن‌ها هستند.

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به کابل اشاره کرده و نوشته است که این سفر، برخلاف هشدار کارشناسان، دستاورد مشخصی نداشته و تنها به گفته این روزنامه، «به نفع تبلیغاتی طالبان» تمام شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، میزبانی برخی مراکز حوزوی از وزیر تحصیلات عالی طالبان مورد انتقاد قرار گرفته و آمده است که بر اساس گزارش رسانه‌های نزدیک به طالبان، مسئولان برخی مراکز علمی و حوزوی در قم آمادگی خود را برای گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی با افغانستان اعلام کرده‌اند.

این روزنامه با اشاره به محدودیت‌های گسترده طالبان علیه آموزش زنان، علوم روز و آزادی‌های علمی، پرسیده است که نهادهای علمی و حوزوی ایران بر چه اساسی آمادگی همکاری علمی و پژوهشی با «گروهی» را اعلام می‌کنند که به گفته این روزنامه، با معیارهای شناخته‌شده علمی و آموزشی در تعارض قرار دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی در پایان نوشته است که این واقعیت‌ها بر مسئولان نهادهای علمی و دینی ایران پوشیده نیست و با این حال، استقبال از مقام طالبان و اعلام آمادگی برای همکاری با این گروه، «مایه شگفتی» است.

پیش از این وزارت تحصیلات عالی طالبان گفته بود که یک هیئت این وزارت به رهبری ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی آنان، روز شنبه، ۱۵ قوس، به دعوت رسمی ایران به تهران رفته است.

در خبرنامه این وزارت آمده که هدف سفر، «گسترش همکاری‌های علمی، تبادل تجربه‌ها و بررسی زمینه‌های تازه برای همکاری‌های دانشگاهی» میان دو طرف است.