ضیاء احمد تکل، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، گفته است که با وجود دعوت رسمی، طالبان در نشست نمایندگان ویژه کشورهای منطقه درباره افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.
او به تلویزیون ملی زیر اداره طالبان گفته است که طالبان روابط خود با کشورهای منطقه را از مسیر سازمانهای منطقهای، فارمتها و همچنان مکانیزمهای دوجانبه بهگونه مستمر دنبال میکنند و در این زمینه به گفته او، «پیشرفتهای عملی قابل توجهی بهدست آمده است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان تأکید کرده است که وزارت امور خارجه زیر اداره طالبان با تقویت فارمتهای موجود در منطقه، به توسعه تفاهم و همکاریهای منطقهای باور دارد و ترجیح میدهد تعاملات منطقهای از همین چارچوبها ادامه یابد.
تهران در این هفته از یک نشست منطقهای با محور افغانستان و حل تنشها میان طالبان و اسلام آباد میزبانی میکند.
در خبرنامه وزارت خارجه ایران از حضور و یا عدم حضور نماینده طالبان چیزی گفته نشده اما در بخشی از این خبرنامه آمده است که این نشست باحضور نمایندهگان ویژه پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، چین و روسیه با محوریت افغانستان در تهران برگزار خواهد شد.
در بیش از دو ماه گذشته روابط میان طالبان و اسلامآباد به تیرگی کمسابقه رسیده است، افزون بر حمله های هوایی ارتش پاکستان بر خاک افغانستان، طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در این مدت چندین بار درگیری های مسلحانه و با تلفات را نیز تجربه کرده اند.
چهار دور گفتگو ها در استانبول، دوحه و ریاض عملآ بدون نتیجه به پایان رسیده و گذرگاه های مشترک میان افغانستان و پاکستان نیز در این مدت مسدود مانده اند.
