شهباز شریف، نخستوزير پاکستان، در دیدارش با مسعود پزشکیان، رئيس جمهور ایران، بر لزوم ترغیب طالبان به انجام «اقدامهای معنادار» برای رسیدگی به نگرانیهای امنیتی پاکستان در رابطه به «تروریزم» تاکید کرده است.
گفتنی است که این دیدار در حاشیه مجمع بینالمللی صلح و اعتماد در شهر عشقآباد، پایتخت ترکمنستان، صورت گرفته است.
دفتر نخستوزیر پاکستان اعلام کرده است که دو طرف از حمایت یکدیگر در برابر حملهها و آنچه «تجاوز خارجی» بر این کشورها خوانده شده، قدردانی کردهاند.
در بیانیه دفتر نخستوزير پاکستان آمده است که شهباز شریف با اشاره به بیست و دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی پاکستان و ایران، بر لزوم تقویت همکاریهای دوجانبه برای گسترش تجارت، عملیاتی کردن بازارهای مرزی، افزایش امنیت مرزی و بهبود ارتباطات، از جمله از طریق شبکه ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول، نیز تأکید کرده است.
این در حالی است که پیش از این نخستوزير پاکستان با رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه، نیز در حاشیه این نشست بینالمللی دیداری داشت و درباره تنشهای اخیر میان اسلامآباد و طالبان گفتگو کرده است.
رجب طیب اردوغان در این در دیدار اعلام کرد که انقره آماده است در روند حفظ آتشبس میان پاکستان و طالبان مشارکت کند.
به گفته اداره ارتباطات ترکیه، اردوغان تأکید کرد که انقره برای تقویت «روابط خوب» با اسلامآباد تلاش میکند و آماده گسترش همکاریها در حوزههای انرژی، تجارت و سرمایهگذاری است.
بر بنیاد بیانیه این اداره، او با استقبال از تمدید آتشبس میان پاکستان و طالبان، آمادگی ترکیه را برای حضور در سازوکار نظارت بر عدم درگیری میان دو کشور اعلام کرد.
مجمع بینالمللی صلح و اعتماد بهمناسبت سیامین سالگرد اعلام بیطرفی دائمی ترکمنستان و نامگذاری سال ۲۰۲۵ میلادی بهعنوان «سال بینالمللی صلح و اعتماد» از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در عشقآباد برگزار شده است.
پیش از این نخستوزیر پاکستان خواستار فشارهای جهانی بر طالبان برای مهار گروههای هراسافکن در خاک افغانستان شده است.
شهباز شریف در عشق آباد، همچنان تاکید کرد که جامعه جهانی باید طالبان را به تعهدات بینالمللی بهویژه مبارزه در برابر «هراسافکنی فعال در خاک افغانستان»، زیر فشار قرار دهد.
