امنیت

روحانیون طرفدار طالبان: کسی حق ندارد برای «جهاد» به کشور دیگر برود

صدها تن از روحانیون طرفدار طالبان در نشستی در کابل اعلام کرده‌اند که هیچ فردی حق ندارد خلاف دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، برای «جهاد» یا هرگونه فعالیت نظامی به کشور دیگری برود.

در این قطعنامه تأکید شده است که رفتن افراد برای اقدامات مسلحانه در بیرون از افغانستان «جایز نیست» و طالبان اجازه خواهند داشت جلو چنین افرادی را بگیرند.

این تصمیم در نشست امروز (چهارشنبه) با حضور بیش از هزار تن از روحانیون طرفدار طالبان در کابل گفته شد؛ نشستی که در واکنش به نقض حریم هوایی افغانستان توسط پاکستان برگزار شده بود.

شرکت‌کنندگان در این نشست نظام طالبان را «نظام شرعی» خوانده و دفاع از آن را بر تمام مسلمانان «واجب» دانستند.

در این قطعنامه آمده است که از خاک افغانستان نباید علیه هیچ کشوری اقدام نظامی صورت بگیرد و همه مکلف‌اند این دستور را رعایت کنند.

بر اساس متن قطعنامه، هر فرد یا گروهی که از خاک افغانستان علیه دولت دیگری اقدام کند «متخلف» به‌شمار می‌رود و طالبان حق دارند علیه او «اقدامات لازم» انجام دهند.

روحانیون طرفدار طالبان در ادامه دفاع از حقوق، ارزش‌ها و خاک افغانستان را «فرض عین» خوانده و گفته‌اند دفاع در برابر تجاوز خارجی به افغانستان «جهاد مقدس» محسوب می‌شود.

در این قطعنامه آمده است که در صورت حمله یا بی‌حرمتی به افغانستان، «همه افغان‌ها» مکلف به ایستادگی و دفاع هستند.

این روحانیون همچنین تأکید کرده‌اند که نظام طالبان در نتیجه «قربانی‌ها، هجرت‌ و کشته شدن‌های» مردم افغانستان به وجود آمده و اطاعت از آن «واجب» است.

در بخش دیگری از قطعنامه، روحانیون طرفدار طالبان از کشورهای اسلامی خواسته‌اند روابط خود را بر پایه «اخوت اسلامی» تنظیم کرده و از تفرقه و اختلاف دوری کنند.

آنان از روحانیون کشور نیز خواسته‌اند از طریق منابر، مردم را در زمینه‌های مطرح شده آگاه کنند.

صدور این قطعنامه همزمان با افزایش تنش‌ها میان طالبان و پاکستان صورت گرفته است.

چندی پیش، پاکستان با انجام حمله‌های هوایی بر افغانستان مناطقی در کابل و چند ولایت دیگر را هدف قرار داد که در نتیجه آن شمار زیادی از شهروندان کشور کشته و زخمی شدند.