رسانه‌ها

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران: طالبان باید روزنامه‌نگاران زندانی را فوری آزاد کنند

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران در آستانه روز جهانی حقوق بشر از طالبان خواسته است که تمامی خبرنگاران زندانی در افغانستان را بدون تأخیر آزاد کنند.

این نهاد امروز، دوشنبه، در بیانیه‌ای، اعلام کرده است که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده‌، طالبان دست‌کم دو خبرنگار، مهدی انصاری و حمید فرهادی، را در بازداشت نگهداشته‌اند.

به گفته این سازمان هر دو به دلیل همکاری با رسانه‌های مستقل افغانستان‌ که اکنون در تبعید فعالیت می‌کنند، زندانی شده‌اند.

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران با اشاره به وخامت شدید وضعیت آزادی مطبوعات از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اسد ۱۴۰۰، گفته است که خبرنگاران در افغانستان با بازداشت‌های خودسرانه، نگهداشت طولانی‌مدت بدون اتهام یا محاکمه، «خشونت فیزیکی و تهدید به مرگ» روبه‌رو هستند.

این نهاد همچنین نسبت به محدودیت‌های «تبعیض‌آمیز» علیه خبرنگاران زن، قطع اینترنت و بسته‌شدن ده‌ها رسانه ابراز نگرانی کرده است.

در بیانیه تأکید شده است که این اقدامات «نقض آشکار حق بنیادی آزادی بیان» است و با ادعاهای طالبان دربارهٔ احترام به حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها مغایرت دارد.

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران همچنین به اظهارات ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در ۱۷ اگست ۲۰۲۱ اشاره کرده که گفته بود رسانه‌های خصوصی می‌توانند «آزاد و مستقل» فعالیت کنند.

این نهاد می‌گوید طالبان باید به وعده‌های خود پایبند بمانند و روز جهانی حقوق بشر را با آزادسازی فوری خبرنگاران زندانی گرامی بدارند.

کمیته‌ حفاظت از روزنامه‌نگاران افزوده است که فراخوان آن توسط بیش از ۱۵۰۰ خبرنگار از بیش از ۱۰۰ کشور حمایت شده؛ کسانی که امسال در نشست جهانی خبرنگاران تحقیقی در مالزی به این اقدام همبستگی پیوسته‌اند.

این نهاد هشدار داده است که تداوم بازداشت و آزار خبرنگاران در افغانستان، هرگونه ادعای طالبان دربارهٔ اعتدال و احترام به حقوق بشر را بی‌اعتبار می‌سازد و از آنان خواسته است مسیر خود را تغییر دهند و گام‌های عملی به‌سوی تضمین آزادی واقعی مطبوعات بردارد.