وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه گزارشهای رسانههای این کشور درباره برگزاری نشست میان مقامهای اسلامآباد و طالبان به میزبانی عربستان سعودی را رد کرد و اعلام کرده است که هیچگونه اطلاعاتی در مورد چنین مذاکراتی در اختیار ندارد.
طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با بیان اینکه اسلامآباد «گزارشهای رسانهها» را دیده است، تأکید کرد که تاکنون هیچ مدرکی برای تأیید این جلسات دریافت نشده و هرگونه تعامل باید امنیت و ثبات را در اولویت قرار دهد.
او با اشاره به تنشهای مرزی و اهمیت حفاظت از غیرنظامیان گفت: «اگر باز شدن مرز پاکستان و افغانستان منجر به قتلعام شود، بهتر است مرز بسته بماند.» او افزود امنیت ملی بر هر تصمیمی درباره مرزها مقدم است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت پاکستان تصمیم گرفته یک کاروان امدادی به افغانستان بفرستد، اما هنوز روشن نیست که این کاروان چه زمانی اعزام خواهد شد و امکان دارد برخی ملاحظات امنیتی یا لجستیکی در حال بررسی باشد.
پیش از این روزنامه دان پاکستان مدعی شده بود که دور جدید مذاکرات میان پاکستان و طالبان هفته گذشته در عربستان سعودی برگزار شده و بدون نتیجه پایان یافته است.
یک روز پیش از این، دولت پاکستان در پاسخ به درخواست بشردوستانه ملل متحد، گذرگاههای تجاری تورخم و چمن را برای ارسال فوری غذا، دارو و کمکهای ضروری به افغانستان باز کرده بود و مقامهای گمرک تورخم از آغاز مقدمات انتقال این محمولهها خبر داده بودند.
با این همه گذرگاههای مرزی میان افغانستان و پاکستان از بیش از ۵۰ روز به اینسو بستهاند.
