نخستوزیر پاکستان و رئیسجمهور قرغیزستان در دیداری در اسلامآباد از طالبان خواستهاند تا به تعهدات بینالمللی خود پایبند بماند و در برابر گروههایی که امنیت منطقه را تهدید میکنند، اقدامات «مشخص» روی دست گیرند.
دفتر نخستوزیر پاکستان در بیانیهای گفته که شهباز شریف و صدر جباروف در این دیدار درباره تنشهای منطقهای و تحولات جهانی گفتگو کردهاند.
در بیانیه آمده که دو طرف نسبت «افزایش تهدیدها دربرابر صلح و امنیت منطقه» ابراز نگرانی کرده و گفتهاند که اختلافات منطقهای باید بهشکل مسالمتآمیز و در چارچوب قوانین بینالمللی، از جمله منشور ملل متحد و قطعنامههای شورای امنیت، حلوفصل شوند.
دو طرف همچنین بر تعهد خود نسبت به «آینده باثبات و صلحآمیز برای افغانستان و مردم آن کشور» تأکید کردهاند.
در این بیانیه آمده است: «دو طرف توافق کردند که رژیم طالبان باید به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی پایبند بماند و نگرانیهای مشروع امنیتی پاکستان را با اتخاذ اقدامات مشخص و قابل راستیآزمایی علیه گروههای تروریستی رفع کند.»
پاکستان بارها طالبان را متهم کرده است که به گروه تحریک طالبان پاکستان اجازه داده از خاک افغانستان در برابر پاکستان استفاده کند. طالبان این اتهام را رد کرده، اما یک نهاد ناظر ملل متحد در گزارشی که در سپتمبر منتشر شد، گفته که این گروه دستکم ۶۰۰۰ جنگجو در افغانستان دارد.
این در حالی است که تنشها میان طالبان و پاکستان در دو ماه گذشته افزایش یافته و به بستهشدن گذرگاههای مرزی و برگزاری چهار دور گفتگو میان دو طرف انجامیده است.
