صحت

ملل متحد: ۱۳ هزار تن در افغانستان به بیماری ایدز مبتلا اند

هم‌زمان با روز جهانی ایدز، برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) می‌گوید که با وجود پایین‌بودن میزان شیوع «اچ‌آی‌وی» در افغانستان، گروه‌های آسیب‌پذیر همچنان با خطر جدی ابتلا روبه‌رو هستند و دسترسی به خدمات حمایتی و درمانی برای آنان کافی نیست.

بر اساس برآوردهای «اونا ایدز»، حدود ۱۳ هزار تن در افغانستان با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند؛ کمتر از ۰.۱ درصد جمعیت کشور.

با این حال، میزان شیوع در میان افراد دارای سابقه تزریق مواد مخدر، زندانیان، کارگران جنسی و شریکان جنسی آنان به‌مراتب بالاتر است.

برنامه انکشافی ملل متحد می‌گوید برچسپ اجتماعی و تبعیض همچنان مانع جدی مراجعه این افراد به خدمات صحی است.

به گفته این نهاد، در سطح جهانی نیز روند ابتلا نگران‌کننده است: در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۳۰ هزار تن بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان باختند و ۱.۳ میلیون تن تازه به ویروس مبتلا شدند؛ رقمی که سه‌ونیم برابر بیشتر از هدف جهانی برای سال ۲۰۲۵ است.

این نهاد ملل متحد می‌افزاید که با وجود بحران‌های امنیتی و اقتصادی در افغانستان، برنامه صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا که از سوی این سازمان تطبیق می‌شود، در سال گذشته بیش از دو میلیون تن را تحت پوشش خدمات مرتبط با اچ‌آی‌وی، سل و مالاریا قرار داده است.

این خدمات شامل آموزش پیشگیری، آزمایش اچ‌آی‌وی، درمان ضد ویروسی، توزیع سوزن پاک و برنامه‌های کاهش آسیب برای مصرف‌کنندگان مواد مخدر است.

این نهاد سازمان ملل تأکید می‌کند که گسترش دسترسی به خدمات صحی و کاهش تبعیض برای جلوگیری از افزایش موارد ابتلا در افغانستان حیاتی است.