طالبان در بیانیهای گفتهاند که اسماعیل غزنوی، والی آنان در بدخشان، در چارچوب یک هیئت در سفری به تاجیکستان رفته با والی کوهستان مختار بدخشان این کشور دیدار کرده است.
عابدالله فاروقی، سخنگوی نیروهای مرزی طالبان، در ویدیویی گفته است که «توسعه همکاریهای مرزی، ایجاد فضای اعمتاد میان دو طرف» از موارد هم گفتگوهای این دیدار بوده است.
او گفته است که این سفر به گونه «رسمی» انجام شده و در چارچوب هیئت طالبان، عبدالمنان حسن، معاون نظامی پولیس مرزی طالبان، نیز حضور داشته است.
سخنگوی نیروهای مرزی طالبان افزوده که در این سفر، هیئت آنان با سایر مقامهای امنیتی و مرزی تاجیکستان نیز دیدارهایی داشته است.
عابدالله فاروقی میافزاید که دو طرف در این دیدارها تعهد سپردهاند که به مشکلات مرزی به گونه مشترک رسیدگی میکنند و امور مربوط را بر اساس همگاهنگی به پیش خواهند برد.
مقامهای تاجیکستانی تاکنون در مورد این سفر هیئت طالبان و محور گفتگوها میان دو طرف، چیزی نگفتهاند.
سفر این هیئت طالبان به تاجیکستان در حالی صورت میگیرد که یک هیئت ۱۴ نفری تاجیکستان بهشمول مقامهای امنیتی، اطلاعاتی و دیپلوماتیک این کشور، به تاریخ ۲۲ عقرب سال جاری خورشیدی به کابل آمد.
در این سفر هیئت تاجیکستانی با مقامهیا ارشد طالبان دیدارهایی داشت و به گفته منابع در این دیدارها، روی مسئله تبادله زندانیان، افزایش همکاریهای اقتصادی و بهویژه مسئله معدن طلای بدخشان پرداخته است.
اما بربنیاد جزئیات ارائه شده از سوی منابع به آمو، طالبان در این سفر هیئت تاجیکستان خواستار بهرسمیتشناسی، افزایش روابط دوجانبه و واگذاری سفارت کشور به آنان شدند.
