طالبان در بیانیهای حملههای شب گذشته نظامیان پاکستانی را نکوهش کرده، آن را «تخطی و جنایت» خوانده و گفتهاند که به این حملهها «در زمان مناسب، پاسخ لازم» داده خواهد شد.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیهای گفته که این حملهها بخشهایی از خوست، پکتیکا و کنر را هدف قرار داده و در آن حداقل ۱۰ غیرنظامی جان باختهاند.
در بیانیه طالبان آمده است: «استفاده از حریم هوایی و زمینی افغانستان و دفاع از مردم را حق شرعی خود میدانیم.»
در بیانیه آمده که این حملهها نه تنها دستاورد بزرگی نیست بلکه بر بنیاد اطلاعات نادرست انجام شدهاند.
طالبان گفتهاند که این حملهها «جز بحرانی شدن وضعیت و رسوایی و ناکامی رژیم نظامی پاکستان نتیجه دیگری در قبال ندارد.»
طالبان همچنین این اقدام پاکستان را «نقض حریم هوایی افغانستان و در تضاد با تمام معیارهای پذیرفته شده بینالمللی» خواندهاند.
مقامهای پاکستانی تاکنون به گونه رسمی در مورد این حملهها اظهار نظر نکردهاند.
طالبان و پاکستان در دو ماه اخیر گواه تنشهای کمپیشینه بودهاند. در ماه اکتوبر، درگیریهای هشتروزه مرزی میان دو طرف حدود ۳۷ کشته و بیش از ۴۰۰ زخمی بهجا گذاشت. پاکستان همچنین بخشهایی از کابل را نیز هدف حملههای هوایی قرار داد.
در حالی که حملههای هوایی قبلی پاکستان همزمان با سفر متقی به هند بود، حملههای شب گذشته همزمان با سفر نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان، به هند انجام شدهاند.
با این حال، همزمان با این تنشها، گذرگاههای مرزی میان پاکستان و افغانستان از نزدیک به هفت هفته به اینسو بهروی رفت و آمد و داد و ستد بازرگانی بستهاند.
طالبان و پاکستان در دو دوره مذاکرات در استانبول که در ماه روان میلادی برگزار شدند، به نتیجهای دست نیافتند. با این حال، ایران و عربستان سعودی به تازگی خواهان میانجیگری برای حل تنشها میان طالبان و پاکستان شدهاند.
