رسانه‌ها

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران: ۶۰ درصد خبرنگاران زن پس از حاکمیت طالبان شغل خود را از دست داده‌اند

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان گفته است که افغانستان یکی از نگران‌کننده‌ترین نمونه‌های سرکوب زنان خبرنگار در جهان است؛ کشوری که پس از تسلط طالبان، زمینه فعالیت حرفه‌ای زنان در رسانه‌ها به‌طور بی‌سابقه محدود شده است.

براساس نتایج یک نظرسنجی تازه اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران افغانستان، عضو وابسته فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، ۶۰ درصد خبرنگاران زن در افغانستان پس از حاکمیت طالبان شغل و حرفه خود را از دست داده‌اند.

این نظرسنجی همچنان نشان می‌دهد ۸۷ درصد زنان خبرنگار با «تبعیض جنسیتی» روبه‌رو شده‌اند؛ تبعیضی که شامل محدودیت در رفت‌وآمد، منع حضور در رسانه، حذف از برنامه‌ها و فشارهای امنیتی و اداری است.

به گفته فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، طالبان با محدودسازی سیستماتیک آموزش، اشتغال و دسترسی زنان به فضاهای عمومی، زمینه کار رسانه‌ای را برای زنان تقریباً از میان برده‌اند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از زنان خبرنگار یا مجبور به ترک حرفه شده‌اند، یا در صورت ادامه کار با تهدید، آزار، سانسور و محدودیت‌های شدید روبه‌رو هستند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران هشدار داده است که موج جهانی افراط‌گرایی نه‌تنها در افغانستان، بلکه در کشورهای اروپایی، امریکای لاتین و غفریقا نیز امنیت خبرنگاران زن را به‌شدت تهدید می‌کند.

طبق این گزارش در ایتالیا و اسپانیا، احزاب راست افراطی به گزارشگران زن که درباره سیاست، افراط‌گرایی و حقوق زنان می‌نویسند حمله کرده و برخی از آنان تحت حفاظت پولیس قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آمده است در آرژانتین، هواداران رئیس‌جمهور خاویر مایلی بارها زنان خبرنگار را با حمله‌های آنلاین و محتوای زن‌ستیزانه هدف قرار داده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرده است که بیش از ۶۵ مورد حمله آنلاین از سوی حساب‌های مرتبط با حامیان حکومت علیه یک خبرنگار زن تنها در یک سال ثبت شده است.

در سومالی نیز گروه‌های هراس‌افکن مانند الشباب و داعش با تهدید مستقیم، حمله فیزیکی و ایجاد رعب، زنان خبرنگار را هدف قرار می‌دهند تا آنان را از کار رسانه‌ای بازدارند.

شورای جنسیتی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران در اعلامیه تازه خود از دولت‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال خواسته است تا قوانین حمایتی سخت‌تری برای حفاظت از خبرنگاران زن وضع کنند، امنیت گزارشگرانی را که درباره گروه‌های افراطی اطلاع‌رسانی می‌کنند، افزایش دهند، با روایت‌های زن‌ستیزانه و کارزارهای نشر اطلاعات نادرست مقابله کنند و در اتاق‌های خبر استانداردهای اخلاقی را به‌گونه‌ای تقویت کنند که از عادی‌سازی افراط‌گرایی جلوگیری شود.

ماریا آنخلز سامپریو، رئیس شورای جنسیتی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، هشدار داده است که بدون سیاست‌های جدی حمایت از زنان خبرنگار، «تمام پیشرفت‌های چند دهه اخیر می‌تواند در یک لحظه از بین برود».

آنتونی بلانگر، دبیرکل این فدراسیون نیز گفته است: «برابری جنسیتی یک مسئله صنفی است و ما اجازه نخواهیم داد حقوق زنان در حرفه روزنامه‌نگاری تضعیف یا خاموش شود.»

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از جامعه جهانی خواسته است تا در برابر افراط‌گرایی که زنان و رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهد، موضع روشن و قاطع اتخاذ کند.