امنیت

وزیر خارجه پاکستان: روابط با طالبان در اوج تنش قرار دارد

محمد اسحاق‌دار وزیر خارجه پاکستان

اسحاق دار، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پاکستان، در دیدار با دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که روابط اسلام‌آباد با طالبان در بالاترین سطح تنش قرار دارد.

او تأکید کرد که ادامه حمله‌های فرامرزی تحریک طالبان پاکستان از داخل افغانستان، بزرگ‌ترین عامل بحران در روابط دو طرف است.

آقای دار گفت که پاکستان بارها از طالبان خواسته است تا جلو فعالیت جنگجویان تحریک طالبان پاکستان را در خاک افغانستان بگیرند، اما این درخواست‌ها «بی‌پاسخ یا ناکافی» بوده است.

او افزود که اسلام‌آباد انتظار دارد طالبان مطابق تعهدات خود عمل کنند، مسئولانه رفتار کنند و شبکه‌های هراس‌افکن را در افغانستان از بین ببرند.

به گفته او، پاکستان خواهان «یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات، دوستانه و متصل اقتصادی» است، اما این امر بدون همکاری طالبان در مبارزه با گروه‌های هراس‌افکن ممکن نیست.

وزیر خارجه پاکستان همچنین افغانستان را برای نظم منطقه‌ای «اهمیت‌محور» توصیف کرد، اما هشدار داد که ادامه ناامنی و فعالیت گروه‌های هراس‌افکن، آینده روابط و ثبات منطقه را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند.

آقای دار در این دیدارها اقدام هند در تعلیق یک‌جانبه و «غیرقانونی» پیمان آب‌های سند را محکوم کرد و آن را تهدیدی مستقیم برای صلح در جنوب آسیا خواند.

او هشدار داد که استفاده از آب به‌عنوان «سلاح» می‌تواند پیامدهای خطرناک منطقه‌ای داشته باشد.

پاکستان درحالی طالبان را به پناه دادن و حمایت از گروهای مسلح مخالف متهم می‌کند که دو دور مذاکرات میان دو طرف بی‌نتیجه پایان یافته است.

طالبان پاکستان را به خواست‌های«غیرمنطقی» از آنان متهم می‌کنند.

طالبان افزایش ناامنی‌ها در پاکستان را مشکل داخلی این کشور می‌دانند.