افغانستان

وزارت خارجه پاکستان: مسئولیت تعلیق تجارت و بسته‌ماندن مرز «بر عهده طالبان است»

طاهر اندرابی سخنگوی وزارت خارجه پاکستان. آرشیف

وزارت امور خارجه پاکستان، طالبان را مسئول بسته‌ماندن گذرگاه‌های مرزی و توقف تجارت دوجانبه با افغانستان دانسته و از آنچه «حمایت طالبان از گروه‌های هراس‌افکن» خوانده، به‌عنوان دلیل اصلی این تصمیم یاد کرده است.

طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه، در نشست خبری خود گفت که اسلام‌آباد «اجازه هیچ‌گونه تجارتی را که مجوزی برای کشتن پاکستانی‌ها باشد، نمی‌دهد.» او تأکید کرد که حمایت طالبان از گروه‌های هراس‌افکن، از جمله شبکه‌هایی که پاکستان آنها را تهدید امنیتی می‌داند، سبب شده تا دولت پاکستان گذرگاه‌های مرزی را مسدود نگه دارد.

به گفته اندرابی، «مسئولیت کامل تأخیر در بازگشایی مرزها و تعلیق تجارت میان دو کشور، بر عهده طالبان است.»

او افزود که اسلام‌آباد پیش از این نیز بارها هشدار داده که ادامه حمایت طالبان از گروه‌های هراس‌افکن، پیامدهای اقتصادی و مرزی خواهد داشت.

تصاویر منتشرشده از گذرگاه تورخم نشان می‌دهد که از ۱۲ اکتبر ۲۰۲۵ ده‌ها موتر ترانزیتی دو طرف، پس از بسته شدن مرز، در صف‌های طولانی متوقف مانده‌اند.

این توقف، تجارت دو طرف را به‌طور جدی مختل کرده و به گفته تاجران افغانستان‌ و پاکستان، خسارت‌های سنگینی به بار آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفت که اسلام‌آباد از طالبان می‌خواهد «به‌جای متهم‌سازی، حمایت خود از گروه‌های هراس‌افکن را پایان دهند.»

او تأکید کرد که این اقدام پیش‌شرط اساسی برای بازگشایی مرز و ازسرگیری تجارت است.

اندرابی در بخش دیگری از سخنانش، گفت که پاکستان از اظهارات خصمانه هند نسبت به اسلام‌آباد «نگران» است و آن را بخشی از «سیاست فشار و تحریک» دهلی‌نو توصیف کرد.

بیش‌از چهل روز می‌شود که گذرگاه‌ها میان افغانستان و پاکستان مسدود اند.

اتاق تجارت کشور پیش‌تر هشدار داده بود که در هر ماه بسته‌ماندن این گذرگاه‌ها تا دو صد میلیون دالر به‌دوطرف زیان می‌رسد.

افزون بر این صدها مسافر در دوسوی مرز گیر مانده‌اند. به‌ویژه مسافرانی که برای درمان به پاکستان می‌خواهند بروند یا در انتظار برگشت به‌کشور اند.