خبرگزاری رویترز در گزارشی در پیوند به سفر نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان به هند، گفته است که دهلینو در حال افزایش کمکهای خود به افغانستان است؛ تا با نفوذ چین در این کشور مقابله کند.
هند ماه گذشته با بازگشایی سفارت خود در کابل که پس از به قدرت رسیدن طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی و پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده بسته شده بود، روابط خود را با طالبان ارتقا داد.
این خبرگزاری افزوده که از طرفی هم، دو طرف در حال بررسی راههایی برای تقویت روابط خود در بحبوحه روابط تیره با پاکستان، همسایه خود هستند.
در این گزارش آمده است که افغانستانِ محصور در خشکی، پس از بستهشدن گذرگاههای مرزی با پاکستان در هفتههای اخیر و پس از درگیریهای مسلحانه ماه گذشته میان نیروهای پاکستانی و طالبان که منجر به کشتهشدن دهها تن شد، به دنبال دسترسی به غلات، دارو و کالاهای صنعتی است.
این در حالی است که هند بندر چابهار ایران را با ارتباطات زمینی به افغانستان اداره میکند و ماه گذشته از ایالات متحده معافیت شش ماهه از تحریمها برای ادامه فعالیت خود دریافت کرد. بر بنیاد گزارش رویترز، این موضوع میتواند وابستگی کابل به بندر کراچی پاکستان را کاهش دهد.
وزارت صنعت و تجارت زیر اداره طالبان به این خبرگزاری گفته است: «در شش ماه گذشته، تجارت افغانستان از طریق ایران به ۱.۶ میلیارد دالر رسیده است که بیشتر از ۱.۱ میلیارد دالر مبادله شده با پاکستان است.»
با این حال، راندهیر جیسوال، سخنگوی وزارت خارجه هند، در اکس همراه با عکسی از ورود نورالدین عزیزی به دهلینو نوشته است: «پیشبرد روابط تجاری و سرمایهگذاری دوجانبه، محور اصلی این سفر است.»
هند و افغانستان از نظر تاریخی به استثنای دوران حاکمیت پیشین طالبان، روابط دوستانهای داشتهاند؛ اما تاکنون حاکمیت کنونی طالبان را به رسمیت نشناخته است.
تحلیلگران میگویند دهلینو و طالبان به دلیل «وخامت روابط با پاکستان» و همچنین نگرانیهای هند در مورد نفوذ چین در افغانستان، در حال بازنگری در روابط خود هستند.
