افغانستان

ترمپ: بخشی از تجهیزات ارتش امریکا «احمقانه» در افغانستان جا گذاشته شد

عکس از نشست خبری ترمپ در کاخ سفید با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، می‌گوید که او در دوره اول ریاست جمهوری خود ارتش امریکا را با «تریلیون‌ها» دالر ساخت؛ اما بخشی از تجهیزات این ارتش، به گونه «احمقانه» در افغانستان جا گذاشته شد.

او این گفته‌ها را در دیدارش با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی، در کاخ سفید بیان کرده و بار دیگر از تصمیم رهبری دولت باید برای خروج از افغانستان انتقاد کرده است.

اما او در این دیدار تاکید کرده، آن‌چه در افغانستان جا گذاشته شده، «بخشی بسیار کوچکی» از تجهیزاتی بوده که برای ارتش امریکا ایجاد شده است.

او گفت: «حالا، می‌دانید، من در دوره اول ریاست‌جمهوری‌ام ارتش مان را از نو ساختیم و چندین تریلیون دالر هزینه کردیم. و بخشی از آن را در افغانستان احمقانه واگذار کردیم؛ چون افراد احمقی کشور ما را اداره می‌کردند. اما آن‌چه واگذار شد، با همه آن هزینه‌ها، فقط بخش بسیار کوچکی بود از آن‌چه این‌جا ایجاد کرده بودیم.»

دونالد ترمپ افزوده است که ارتش امریکا را بار دیگر به «سطح جدید و در بالاترین سطح» در تاریخ ایالات متحده خواهد رساند.

تجهیزات نظامی جامانده امریکایی در افغانستان

به دنبال خروج ایالات متحده از افغانستان و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، سازوبرگ‌های نظامی امریکایی و ارتش پیشین افغانستان به دست طالبان افتادند؛ سازوبرگ‌هایی که طالبان همه‌ساله با آن در پایگاه هوایی بگرام رژه پیروزی می‌رفتند؛ اما پس از خشم و انتقادهای ترمپ، طالبان در چهارمین سال دستیابی‌ شان به قدرت، رژه نظامی با جنگ‌افزارهای امریکایی در پایگاه بگرام برگزار نکردند.

دونالد ترمپ پس از پیروزی در انتخابات امریکا، بارها بر بازپس‌گیری تجهیزات نظامی جامانده ایالات متحده در افغانستان و میدان هوایی بگرام موضع‌گیری کرده است؛ اما به گونه رسمی موقف امریکا را در رابطه به چگونگی کنترول و مدیریت افغانستان اعلام نکرده است.

اداره او همچنین بارها از چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و جاگذاشتن ساز و برگ‌های نظامی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دالر را غیرقابل پذیرش عنوان کرده است.

پیش از این دونالد ترمپ در یکی از سخنرانی‌هایش، ادامه کمک‌های نقدی به افغانستان زیر اداره‌ طالبان را مشروط به بازگردانندن تجهیزات نظامی امریکایی دانست.

با این حال طالبان در پی این هشدارها و انتقادهای ترمپ، سال گذشته به او هشدار دادند که تجهیزات جامانده‌ امریکایی جزء ملکیت آنان است و حتی به قیمت درگیری نظامی هم آن بازنمی‌گردانند.