وزارت امور سرحدات، اقوام و قبایل زیر اداره طالبان امروز( دوشنبه) گفته است که نورالله نوری، وزیر آنان، با هیئت تاجیکستان دیدار و در مورد امنیت، مشکلات مرزی و «تقویت همکاریهای دو جانبه» گفتگو کرده است.
در این دیدار، نوری ادعا کرده است که طالبان با قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان مقابله میکنند و «تثبیت مرز مشترک» نقش مهمی در امنیت و ثبات دو کشور دارد.
او مدعی شده است که اداره آنان تلاش میکند «روابط دوستانه و اقتصادی» با تمام کشورهای جهان برقرار کند.
در خبرنامه طالبان آمده است که میرزا زاده عبدالواحد، معاون اول کمتیه نیروهای سرحدی تاجیکستان در این دیدار گفته است که مردم هر دو طرف خواهان امنیت هستند و تاجیکستان متعهد به گسترش همکاریها، به ویژه در بخش اقتصادی، با افغانستان است.
او افزوده که دو طرف باید مشکلات موجود در امتداد مرز را از طریق تفاهم مشترک حل کنند.
پیش از این هیئت تاجیکستان با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، درباره گسترش روابط دیپلماتیک و همکاریهای اقتصادی گفتگو کرده است.
این نخستین سفر رسمی هیئت تاجیکستان به کابل پس از بازگشت طالبان به قدرت است.
هیئت شامل مقامهای ارشد امنیتی، استخباراتی و دیپلماتیک تاجیکستان است.
تاجیکستان در چهار سال گذشته هیچ رابطه دیپلماتیک رسمی با طالبان نداشته و سفارتش در کابل بسته بوده است.
