نهاد «نی در تبعید» در بیانیهای در واکنش به بازداشت جعفر نیازی، خبرنگار، در پاکستان خواهان توقف فوری بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانهای کشور در پاکستان و مصونیت آنان از اخراج به افغانستان شده است.
منابع روز پنجشنبه به آمو تأیید کردند که جعفر نیازی، خبرنگار کشور که تجربه کار در رسانههای مختلف داخلی را دارد، از سوی پولیس پاکستان در اسلامآباد بازداشت شده است.
پاکستان به تازگی تمدید ویزه شهروندان افغانستان در این کشور را متوقف کرده و روند بازداشت و اخراج مهاجران را به گونه کم پیشینه افزایش داده است. آمارها نشان میدهند که روز چهارشنبه، حدود ۱۰۰۰۰ مهاجر از پاکستان اخراج شدند.
نی در تبعید گفته است که بر اساس اطلاعاتی که این نهاد دریافت کرده، جعفر نیازی در معرض اخراج قرار دارد.
این نهاد گفته است: «این وضعیت نگرانی تعداد زیادی از خبرنگاران و کارمندان رسانهای افغانستان که در پاکستان بهسر میبرند را برانگیخته است. این افراد نگران وضعیت، امنیت و مصونیت خویش در صورتیکه برگردانده شوند هستند.»
نی در تبعید از حکومت پاکستان خواسته است تا فرآیند اخراج خبرنگاران و کارمندان رسانهای افغانستان را متوقف ساخته و «از مواجه ساختن آنها به خطر مرگ در افغانستان»، جلوگیری کند.
این نهاد با تأکید بر رهایی هرچه زودتر جعفر نیازی، گفته است که خبرنگاران و کارمندان رسانهیی که در پاکستان پناه برده اند باید از پیگرد پولیس آنکشور برای اخراج به افغانستان بر مبنای قوانین حقوق بشری جهانی مصون بمانند.
این در حالی است که برخی مهاجران روز گذشته به آمو گفتند که تهدید به تخلیه خانههای شان شدهاند.
